E6 i Göteborg är Sveriges mest olycksdrabbade vägsträcka på sommaren.
E6 i Göteborg är Sveriges mest olycksdrabbade vägsträcka på sommaren. Bild: Robin Aron

E6 i Göteborg – Sveriges mest olycksdrabbade sommarväg

Sommartider är trafikolyckstider – särskilt på E6 i Göteborg. Enligt en sammanställning av siffror från Transportstyrelsen som gjorts av försäkringsbolaget If är det den vägsträcka i Sverige där flest olyckor skett på senare år.
– Det är troligtvis en effekt av stora trafikvolymer, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

ANNONS
|

Bad, semester och fler privatpersoner ute i trafiken. Sommarmånaderna juni, juli och augusti toppar olycksstatistiken, och enligt en statistiksammanställning som försäkringsbolaget If gjort så har i genomsnitt 13 personer om året dött i den västsvenska trafiken de senaste tio åren.

Enligt Trafikverkets presschef Bengt Olsson så är en förklaring att fler helt enkelt är ute på vägarna på sommaren.

– På sommaren adderas privatbilismen på ett helt annat sätt än resten av året. På västkusten är E6 den stora pulsådern. Den drar till sig mycket trafik, men är det mycket trafik och mycket människor blir det fler olyckor, säger han.

ANNONS

Enligt If:s sammanställning är just E6 i Göteborg den vägsträcka i Sverige där flest sommarolyckor skett på senare år. Totalt handlar det om 127 olyckor under månaderna juni, juli och augusti perioden 2018–2023. På andra och tredje plats i sommarolyckstoppen i Västsverige finns två andra stora vägar i Göteborg: E45 och E20 med 31 respektive 25 olyckor samma period.

Fakta: Västsveriges mest olycksdrabbade sommarvägar

1. E6:an genom Göteborg (127)

2. E45:an genom Göteborg (31)

3. E20:an genom Göteborg (25)

4. E45:an genom Trollhättan (25)

5. Väg 180 genom Alingsås (19)

6. Väg 42 genom Borås (19)

Listan visar de vägsträckor som haft flest polisrapporterade olyckor under juni, juli och augusti åren 2018 till 2023 i Västra Götalands län.

Källa: Försäkringsbolaget If, statistik från Transportstyrelsen

Fler blir påkörda bakifrån

En olyckstyp som enligt Bengt Olsson har ökat på senare år är så kallade upphinnandeolyckor. Alltså att någon stannar till med bilen vid vägkanten vid en större väg och blir påkörd bakifrån. Här har han en tydlig uppmaning.

– Många tror att det räcker med att sätta ut en varningstriangel, och går sedan och sätter sig i bilen igen. Men det kan kan vara fullkomligt livsfarligt, och leda till allvarliga skador – inte minst whiplash. Då är det bättre att gå iväg tio femton meter och ringa bärgning därifrån, säger han.

Men även om flest olyckor sker på de mest trafikerade vägarna är risken att det går riktigt illa större på andra håll, säger Bengt Olsson.

– De absolut livsfarligaste händelserna är möteskollisioner. Trafikverket jobbar stenhårt med att försöka göra det lätt att köra rätt. Och ett typexempel på det är att vi mötesseparerar vägar.

ANNONS

Uppmaningen: Tålamod

Han hoppas också att bilisterna kommer visa hänsyn vid sommarens många vägarbeten.

– Vi håller fortfarande bland annat på att reparera efter raset i Stenungsund, där vi hoppas få i gång trafiken i juli. Och min önskan är att man tar det väldigt lugnt förbi våra vägarbeten så att de som jobbar där kan komma hem till sin familj efter jobbet.

Vad är viktigast att tänka på om man själv inte vill bli en del av olycksstatistiken?

– Jag brukar säga att det finns tre saker man behöver maximera: tålamod, tålamod och tålamod. Följ med trafikrytmen och håll avstånd. För om man blir stressad så tar man förr eller senare ett tokigt beslut.

LÄS MER:29 döda i trafiken i maj

LÄS MER:Dyrare att tanka inför midsommar

ANNONS