Ett år sedan Eduard Melin sjönk – så ser framtiden ut

En stormig natt förra året sjönk ångbåtscafeét Eduard Melin till botten. Projektledaren Leif Grahm berättar att han nästan blev deprimerad av händelsen. Nu är fartyget tillbaka i hamn och renoveringen pågår.
– Minst tio personer per dag frågar när vi öppnar igen.

ANNONS
LocationGöteborg|
|

Det var i juli förra året som Göteborgs äldsta registrerade fartyg, Eduard Melin, sjönk till botten. En häftig storm blåste bort en stor stock från hamnen som slog rakt in i skrovet, där det bildades en spricka.

Leif Grahm, projektledare för Eduard Melin sedan 1980-talet, märkte först ingenting särskilt med fartyget efter stormen. Den låg i hamnen precis som vanligt. Det var först morgonen därpå, när vädret hade lugnat sig, som han märkte att någonting inte stod rätt till.

– När jag gick ner på undre däck upptäckte jag plötsligt att jag stod med vatten upp till knäna, säger Leif Grahm.

ANNONS

Blev nästan deprimerad

Eduard Melin fortsatte att ta in vatten. Efter cirka sex timmar hade det över 140 år gamla fartyget helt sjunkit till botten.

– När båten gick under vet du, ja då det var det nästan depression och grejer på gång. Man skaffar ju känslor för en båt även om det är ett objekt, det är ju nästan som att det är en levande människa.

Projektledaren Leif Grahm mitt i renoveringen av kulturarvet Eduard Melin.
Projektledaren Leif Grahm mitt i renoveringen av kulturarvet Eduard Melin. Bild: Paul Wennerholm

I dag pågår reparationen av fartyget för fullt. Skrovet har säkrats och Eduard Melin ligger tryggt förtöjd vid Ångbåtsbryggan, men än finns mycket kvar att göra. Det anrika faryget liknar nu mest en byggarbetsplats, däcket är belamrat med byggredskap och ytorna är övertäckta med skyddspapper.

Mahogny i salongen

Men man anar en svunnen tid bakom byggkaoset. Väggarna är klädda i blankt mahognyfaner och en praktfull kamin står mitt i salongen. Enligt klassisk modell har man alltid salongen i mahogny, oregon pine i röksalongen och teak i hytten, berättar Leif Grahm. Eduard Melin är naturligtvis försedd med alla traditionsenliga träslag.

– När det är upprustat är det här en väldigt flott miljö.

Trästrukturen har till Grahms glädje, klarat sig relativt väl. Däremot har inte elsystemen gjort det och alla vitvaror är kasserade. Men Leif Grahm är hoppfull.

ANNONS

– Det har tagit tid, nästan ett år. Men nu har vi fått en väldigt kompetent grupp som tar över renoveringen.

Vad säger stammisarna?

– De har varit bekymrade. Minst 10 personer per dag frågar när vi öppnar igen och uttrycker stor glädje över att vi är på gång.

Ångbåtscaféet ligger många göteborgare varmt om hjärtat. Grahm berättar att en stamgäst startade en insamling. De som ville kunde på så sätt överföra valfritt belopp för att bidra till renoveringen.

– Det hjälpte en hel del, säger Grahm.

Ljusa framtidsutsikter

Det återstår en del att göra innan Eduard Melin kan slå upp portarna till caféverksamheten igen. Men med det nya renoveringsteamet bådar det gott. Om allt går som det ska, kan Ångbåtscaféet öppna i slutet av nästa sommar.

– Framtiden ser ganska ljus ut just nu, säger Leif Grahm.

Han ser fram emot att ångbåten öppnar för allmänheten och berättar om dess betydelse för göteborgarna.

– Eduards roll är att tillhöra stadsdelen och befolkningen. Han ska tillbaka för att skapa liv i bryggorna.

Fakta: Eduard Melins historia

  • Eduard Melin är Göteborgs äldsta registrerade fartyg.
  • 1881 restes Eduard Melins stävar. Förr sa man att en båt föddes då. Idag räknar man från det att båten sjösatts. Fartyget står registrerat 1882, men projektledare Grahm håller sig till traditionen och säger 1881.
  • Fartyget låg vid Ångbåtsbryggan 1882 och kom tillbaka till hemmahamnen på 1980-talet, efter 100 års utflykt.
  • Vem var då Eduard Melin, som fartyget är döpt efter? Melin var en framgångsrik redare, hamnstyrelsens ordförande och beställare av fartyget, därför namngavs den efter honom. Dessvärre hann Melin gå bort innan fartyget sjösattes.
  • Ångbåten har sedan 1882 ändrat skepnad, och omvandlats till fiskebåt, till passagerarbåt och även till seglande galeas.

LÄS MER:Ångbåtscaféet Eduard Melin står under vatten

LÄS MER:Sjunkna kaféångbåten bärgad – men framtiden är oviss

ANNONS