Göteborg i topp i ny cykelundersökning

Göteborg har inte gjort sig känd som den mest cykelvänliga platsen i Sverige och genom åren har staden fått hård kritik för krångliga cykelvägar.
Men när det kommer till ambition och vilja landar Göteborgs kommun på en åttondeplats i Cykelfrämjandets nya undersökning.
– Vi är positivt överraskade och nu gäller det att hålla i det här, säger Kalle Hederos Eriksson på Cykelfrämjandet i Göteborg.

ANNONS
|

Att cykla i Göteborg är inte alltid den enklaste uppgiften med ombyggnationer och nya vägarbeten om vartannat.

Kritiken från cyklister har i många fall inte låtit vänta på sig, som när Hisingsbron stod klar år 2021. Efter att cyklister kritiserat underlaget på cykelbanorna fick dessa rivas upp och byggas om.

När Cykelfrämjandet förra året skulle ta reda på vilken korsning i Göteborg som är den sämsta för cyklister, var det Centralstationen/Drottningtorget som kammade hem priset. Då berättade Malin Månsson, trafikplanerare vid stadsbyggnadsförvaltningen i Göteborg, att det fanns en plan om en cykelväg men att det slutade med att man kör rakt ut bland bilar och spårvägar.

ANNONS

Men ambitionen om en cykelvänlig stad och kommun finns där. Det visar den nya ”kommunvelometern” från Cykelfrämjandet. Den kollar på investeringar, information och marknadsföring samt politik.

Kriterier för undersökningen

1. Infrastruktur:

• Infrastrukturinvesteringar

• Infrastrukturåtgärder

2. Information och marknadsföring

• Informations- och marknadsföringsinvesteringar

• Informations- och marknadsföringsåtgärder

3. Organisation

• Cykelpolitik

• Uppföljning och mätning

• Organisatoriska åtgärder

Källa: Cykelfrämjandet

”Rulla ut röda mattan”

Där kommer Göteborg på plats åtta av de 54 kommunerna som är med. Bland de stora kommunerna hamnar staden på plats sju av 14. Kalle Hederos Eriksson på Cykelfrämjandet i Göteborg, menar att det visar att det är enklare för större kommuner att lyckas bra i undersökningen. Samtidigt finns det tydliga ambitioner i kommunen.

– Viljan är jättegod men man klarar kanske inte av att spendera pengarna man budgeterar för på det sättet som behövs. Vi tror väl lite att det beror på att man inte har tillräckligt med personella resurser. 2022 hade man 2,6 personer per 100 000 invånare som arbetade med utveckling, planering och underhåll. Den här gången har det nästan dubblats. Så man ser ändå att man har mer personella resurser nu. Det tror vi har saknats, säger Kalle Hederos Eriksson.

Det är helt enkelt för få personer som arbetar med cykelfrågor i Göteborgs stad, för att pengarna ska göra den stora skillnaden i praktiken.

– För att få fler att cykla måste man rulla ut den röda mattan och investera och bygga ordentligt. Personer som jag cyklar även om det inte är bra, men får man en motgång och man är ny som cyklist är det lätt att sluta.

ANNONS

Högre budget i år

Enligt Cykelfrämjandet har Göteborgs kommun år 2024 avsatt 428 kronor per invånare för cykelsatsningar i budgeten. Det går att jämföra med rikssnittet för stora städer som ligger på 275 kronor per invånare.

För att få fler att börja cykla och fortsätta cykla finns det fokusområden som Kalle Hederos Eriksson tror är extra viktiga att lägga pengarna på.

– Dels att bygga med kvalitet att det inte ska ta stopp, utan man vill ha ett gott flöde när man cyklar. Det ska inte fastna med trafikljus och man ska veta vart man ska ta vägen. Det ska vara enkelt.

Fredrik Lundgren, enhetschef på Stadsmiljöförvaltningen, delar bilden som Cykelfrämjandet målar upp.

– Vi vill vara en bra cykelstad och få till ett hållbart resande. Vi vill lägga pengar på att bygga om staden så det blir hållbart samtidigt som vi växer, säger han.

Han håller också med om att det i dag finns vissa utmaningar, bland annat med de många byggen som finns i Göteborg. Där är just personalfrågan viktig.

– Det är svårt att få tag i kompetens. Politiken vill mer än att vi klarar att leverera, säger Fredrik Lundgren.

Topplistan år 2024

1. Karlstad

2. Gävle

3. Uppsala

4. Nacka

5. Lund

6. Helsingborg

7. Borås

8. Göteborg

9. Malmö

10. Trollhättan

De tio sämsta på listan:

45. Salem

46. Täby

47. Karlshamn

48 Karlskrona

49. Härryda

50. Tranemo

51. Västervik

52. Ale

53. Sollentuna

54. Lilla Edet

Källa: Cykelfrämjandet

LÄS MER:Byggstart för omtvistade Grand Central

LÄS MER:Här är framkomligheten sämst för cyklister i Göteborg

LÄS MER:Billdal är ett av Göteborgs tryggaste bostadsområden

ANNONS