Göteborg sämst på jourhavande präst

ANNONS
|

SOS Alarm kopplar varje år 70 000 personer till präster runt om i landet som tar emot samtalen i sina hem. Präster från alla stift i Sverige utom Karlstads delar på arbetsbördan. Men Göteborg har haft svårt att få sina präster att ställa upp.

–Det är ett sorgebarn att arbeta i Göteborgs stift och se att man inte tar sin andel. Det blir inte rättvist mot de andra stiften, säger Monica Eckerdal Kjellström, nationell samordnare för jourhavande präst sedan årsskiftet.

ANNONS

Analysera samtal

I hennes arbetsuppgifter ingår att analysera samtalen och utveckla jourhavande präst. En del av arbetstiden ska hon också lägga på att sitta i jouren och hittills har det blivit en fjärdedel av tiden. Hela tiden för att täcka vakanserna från Göteborgs stift.

–De andra stiften blir irriterade, jag kan ju inte täcka upp för dem alls och det är meningen att jag ska kunna hjälpa alla.

I våras upplyste hon ledningen för Göteborgs stift att om ingen bättring sker får man dra sig ur samarbetet.

–Vi har också diskuterat att stiften ska få betala böter för varje vakans. Ledningen tog mig på allvar och det känns bra, säger hon.

Mest ringer det mellan 21 och 23 och då är en präst från alla tolv stiften med. I takt med att belastningen lättar, minskar också antalet jourpräster och efter klockan 01 är det en präst från Lund, Stockholm och Göteborgs stift kvar. Men var fjärde gång är prästen från Göteborg borta.

ANNONS

–Blir någon magsjuk till exempel är det ofta väldigt svårt att få in någon annan. I värsta fall blir det bara en präst i gryningen och det är då de allra tyngsta samtalen kommer. Det är från dem som suttit uppe hela natten och mått dåligt, säger Monica Eckerdal Kjellström.

Dåliga villkor

Hon tror att en anledning till oviljan bland prästerna att sitta i telefon nattetid är villkoren i Göteborgs stift. I vissa församlingar får man varken jourtillägg eller avdrag på arbetstiden. I andra gör man det på arbetstid och får dessutom 120 kronor extra i timmen.

–Jag tycker att det måste ingå i arbetsuppgifterna hos prästerna. Är det frivilligt kan man inte kvalitetssäkra på samma sätt och det är viktigt att vi kan göra det.

Ledningen för Göteborgs stift diskuterar just nu att skriva in telefonrådgivningstjänsten i sina instruktioner till församlingarna, men sådant tar tid. Fram till dess försöker man uppmuntra församlingar och präster att ta på sig uppdraget. Stiftdirektor Anders Bexell håller med om att man misslyckats.

ANNONS

Central uppgift

–Grundprincipen är att vi betonar att detta är en av prästernas centrala uppgifter. Därför vill vi att alla präster ska göra det då och då. Vi vill inte anställa ett fåtal som har detta till yrke. Vi ska naturligtvis vara med i framtiden, säger han.

Monica Eckerdal Kjellström började som jourhavande präst för 25 år sedan och hon har märkt en enorm förändring.

–Då fick man ett samtal, lade sig och sov och tog ett samtal till. Sen var passet över. Nu måste vi vara fler varje pass och det ringer hela tiden. Vissa ringer bara för att säga god morgon eftersom de inte har någon att säga det till. Det är sorgligt och smärtsamt att det finns en sådan enorm ensamhet, säger hon.

Nås via 112 och har öppet mellan klockan 21 och 06 varje dag. Sedan 2009 är alla svenska stift med utom Karlstad.

Både präst och telefonör är anonyma.

Varje år kopplas 70 000 samtal från 112. Väntetiden är i snitt 4 minuter. 91 procent av samtalen kommer fram.

I början av kvällen svarar tolv präster i telefon. Mot slutet är de tre.

Just nu planeras också en akut själavård via e-post. Planen är att man kan skicka e-post och få svar inom ett dygn.

ANNONS