Hit flyttas Götheborg - blir centralt besöksmål

ANNONS
|

Masthuggskajen bakom Järntorget blir den slutliga placeringen för den uppmärksammade kopian av 1700-talsfartyget Götheborg när näringslivet, kommunen och regionen nu tillsammans satsar 41 miljoner kronor de närmaste tio åren för att säkra ostindiefararens fortsatta liv i hemstaden.

– Det är dags att förtöja henne för gott i Göteborg nu och skapa ett nytt besöksmål. Hon ska ligga vid Masthuggskajen, rakt framför Carisma, sa Dan-Sten Olsson, ägare till den stora Stena-koncernen, när planerna presenterades på måndagsförmiddagen.

Carisma är Stena Lines höghastighetsfärja som på grund av dålig lönsamhetsedan flera år tillbaka ligger oanvänd vid Masthuggskajen.

Flyttar ni på Carisma då, frågade någon journalist på presskonferensen.

ANNONS

– Nej, Carisma flyttar vi inte, svarade Dan-Sten Olsson bestämt.

Ostindiefararen Götheborg ligger i dag vid Pir 4 ute på Eriksberg på norra älvstranden. Senaste gången hon seglade var sommaren 2015 då hon gick upp i Göta älv och besökte ett antal hamnar i Vänern.

Definitivt slutseglat

Men nu tycks det definitivt slutseglat för skeppet som 2005-2007 under en 20 månader lång seglats var ända borta i Kina och marknadsförde Sverige och hemstaden.

Nästnästa år, 2018, går den allra sista resan den korta vägen snett uppför älven till Masthuggskajen. Där blir det först en tillfällig placering, eftersom en helt ny stadsbebyggelse sedan ska växa fram mellan Järntorget och älven och vidare västerut innanför Masthuggskajen. Inte minst planeras en konstgjord halvö som ska skjuta ut i älven mellan Stena-terminalen och Rosenlundskanalens mynning, med en hel del bostäder som får ett fantastiskt läge vid vattnet.

Tanken är sedan, när halvön är byggd, att Götheborg ska ligga på västra sidan av denna, i vinkel mot Masthuggskajen.

– Där skulle hon exponeras väldigt fint, samtidigt som hon skulle vara skyddad från drivis i älven på vintrarna, sägerPeter Alexandersson som är vd för Svenska Ostindiska Compagniet AB.

12 år gammal vision

Innanför halvön och ovanpå nedfarten till Götatunneln kommer flera storföretag, bland andra just Stena och handelshuset Elof Hansson, att bygga sig nya och höga koncernkontor.

ANNONS

– Jag hade redan för tolvår sedan visionen att Götheborg skulle ligga vid Masthuggskajen. Genom att göra skeppet till en del avdenna nya stadsdel kan vi koppla ihop vår historia med en framtid som är både spännande och utmanande, sägerDan-Sten Olsson.

– Tänk vad Vasa har betytt för Stockholm, tillägger Stena-ägaren och syftar på krigsfartyget som sjönkpå 1600-talet men sedan kunde bärgas 1961 och numera finns bevarat inne i Vasamuséet.

"Jag kan inte nog prisa"

Kommunstyrelsens ordförande Ann-Sofie Hermansson (S) är mycket nöjd med näringslivets insatsför att behålla Götheborg i Göteborg.

– Jag kan inte nog prisa Dan-Stens engagemang, säger Hermansson.

Hon är också noga med att påpekaatt de kommunala pengarna "inte kommer från kommuncentrala medel" utan från tre av de kommunägda bolagen: Business Region Göteborg, Göteborg & Co och Göteborgs Hamn.

– Våra tre bolag betalar tillsammans 825 000 kronor per år i tio år och Västra Götalandsregionen 625 000 per år, säger Ann-Sofie Hermansson.

På Ostindiefararen Götheborgs hemsida -www.soic.se- uttryckte på måndagseftermiddagen engagerade människor både glädje och besvikelse över det som nu väntar. Glädje över att fartyget blir kvar i Göteborg, istället för att säljas till utlandet, vilket hade kunnat bli alternativet. Besvikelse över att Götheborg inte längre ska segla, utan ser ut att bli ett "museifartyg" som flera personer skriver.

ANNONS

Fakta: Dessa betalar

  1. Sju företag, tre kommunägda bolag och Västra Götalandsregionen satsar tillsammans 41 miljoner kronor under tio år, för att "trygga framtiden för Götheborg".
  2. Tre av företagen är nya i sammanhanget: Elof Hansson, NCC och Riksbyggen som med Stena ingår i ett konsortium som ska bygga nytt inom hela det område som kallas för Masthuggskajen. Tre andra företag har redan tidigare satsat pengar i ostindiefararen: SKF, Volvo Cars och AB Volvo. De sju företagen står för 65 procent, eller 26,65 miljoner av de totalt 41 miljonerna.
  3. 35 procent, eller 14,35 miljoner, kommer från tre kommunägda bolag: Business Region Göteborg, Göteborgs & Co och Göteborgs Hamn samt från Västra Götalandsregionen.
ANNONS