Jakten på Nyckelpigan – Lisebergs barndomsklassiker

Liseberg har haft många klassiska attraktioner. För de som föddes i slutet av 70-talet är nog ingen mer klassisk än Nyckelpigan. Men vad hände egentligen med den lilla bergochdalbanan? Hette den inte Cirkusexpressen? GP:s reporter åkte på jakt efter barndomsklassikern – till en nöjespark på gränsen mellan Belgien och Nederländerna.

ANNONS
|

– Achtbaaaan – Iedereen instappen! Handen binnenboord. Daar gaan we!

Så skulle attraktionsföraren för bergochdalbanan på nöjesparken Mondo verde kunna låta. I själva verket säger rumänske Mariam Georgesen knappt ett ord. Varken när han startar tåget eller när vi ställer frågor. Trots att vi försöker på både engelska och nederländska.

– Chefen.. där borta, utbrister han till slut och pekar mot en byggnad ett par hundra meter längre bort.

Vi har tagit tåget till provinsen Limburg i sydöstra Nederländerna. I gruvsamhället Landgraaf är ingenting sig likt sedan gruvdriften lades ner på 1970-talet. En rad olika etableringar har försökt ersätta den. På en gammal stenhög vid en nedlagd gruva har det byggts en inomhusanläggning för utförsåkning och landets längsta trappa. Strax intill ligger ett stort fält där musikfestivalen Pinkpop arrangeras årligen. Ett par kilometer längs vägen ligger nöjesparken Mondo verde.

ANNONS

– 2003 gick parken i konkurs och togs över av min pappa och hans bror, som också har nöjesparken Kinderstad i Heerlen, inte långt härifrån. Sen dess har de byggt ut den och i dag sträcker den sig över en yta på 25 hektar, förklarar Philip van der Honing.

27-årige Philip van der Honing har arbetat här sedan han var 15. Han visar runt bland burar med en svart panter, ett hägn med lejon och ett med två tigrar, vägg i vägg med parkens radiobilar.

Till slut hittar vi resans mål – Nyckelpigan. Eller det som en gång var den populära attraktionen på 80-talets Liseberg, som målades om och bytte namn till Cirkusexpressen innan den lämnade parken 2008.

– Vi har målat om den flera gånger sedan den kom till parken 2009. Jag minns från när jag var barn att den var orange, grön och röd, innan vi för tre år sedan gjorde en totalrenovering och målade den grön.

Det är glest mellan åkarna när vi besöker parken Mondo verde i Nederländerna för att leta rätt på den klassiska åkattraktionen.
Det är glest mellan åkarna när vi besöker parken Mondo verde i Nederländerna för att leta rätt på den klassiska åkattraktionen. Bild: Frida Winter

Och visst känns den bekant. Banans sträckning är identisk med hur den såg ut på Liseberg. Uppförsbacken innan det första nervkittlande fallet, följt av en skarp högerkurva, en lång vänster och en höger tillbaka till startläget. Trots att det är över 40 år sedan Nyckelpigan gjorde entré på Liseberg är den sig lik. Barndomens introduktion till bergochdalbanor.

ANNONS

Vårsäsongen för Mondo verde drar i gång för fullt i mitten av april, så än så länge är det glest med åkare i bergochdalbanan. Det fåtal som tagit sig dit verkar uppskatta åkturen. Och att de får åka flera gånger i rad när de är snudd på ensamma i vagnarna.

– Vi har åkt säkert tio gånger bara i dag, förklarar två flickor i 10-årsåldern.

Mamma Vendi och mormor Paula tillsammans med barnen/barnbarnen som berättar att de inte kan få nog av bergochdalbanan.
Mamma Vendi och mormor Paula tillsammans med barnen/barnbarnen som berättar att de inte kan få nog av bergochdalbanan. Bild: Frida Winter

Deras mamma Vendi och mormor Paula förklarar att de har säsongskort och ofta besöker parken.

– Vi bor här i Landgraaf, och barnen får aldrig nog av den här bergochdalbanan.

Philip van der Honing är son till en av Mondo verdes ägare och har mer eller mindre vuxit upp i parken.
Philip van der Honing är son till en av Mondo verdes ägare och har mer eller mindre vuxit upp i parken. Bild: Frida Winter

När Philip van der Honing får höra att många minns den från Liseberg och att den gjort stort intryck är han inte förvånad.

– Den är fortfarande populär bland barnen. Vi har allt möjligt i parken för både barn och vuxna, men de få åkattraktioner vi har är till för barnen. Och då behöver den egentligen inte vara större.

Hur många gånger har du åkt den själv?

– Många gånger. Jag har ju vuxit upp här på parken, så jag har säkert åkt den hundratals gånger. Nu när jag har ansvar för att serva den och att allt fungerar brukar jag åka med och lyssna så att den låter som det ska.

ANNONS
Banans sträckning är identisk med hur den såg ut på Liseberg, så den som åker Nyckelpiga 2023 lär känna igen sig.
Banans sträckning är identisk med hur den såg ut på Liseberg, så den som åker Nyckelpiga 2023 lär känna igen sig. Bild: Frida Winter

Till slut är det då dags. För mig att sätta mig i vagnen. Tåget tuffar upp för backen, och jag känner igen de roterande däcken under rälsen som lyfter vagnarna uppåt. Vi når krönet. Jag slänger händerna i luften. Vagnen kastar sig utför. Jag känner suget i magen. Och en magisk känsla av nostalgi ...

Nyckelpigan

Hette egentligen Lilla bergbanan, men fick snabbt namnet Nyckelpigan i folkmun.

Hade 15 rödmålade vagnar med svarta prickar och den första vagnen var utsmyckad med ett nyckelpigehuvud.

Sattes upp på Liseberg 1977.

1986 målades vagnarna om och attraktionen bytte namn till Cirkusexpressen.

Gjorde sin sista säsong på Liseberg 2008 och ersattes 2009 av Rabalder.

Finns sedan 2009 i den nederländska parken Mondo verde, strax utanför Landgraaf.

Göteborgs-Postens team Olle Råde och Frida Winter på plats i Landgraaf i södra Nederländerna.
Göteborgs-Postens team Olle Råde och Frida Winter på plats i Landgraaf i södra Nederländerna.
ANNONS