Kommunens svar på läsarnas frågor om cykelstaden Göteborg.
Kommunens svar på läsarnas frågor om cykelstaden Göteborg. Bild: Olof Ohlsson

Läsarnas förslag om cykling – här är kommunens svar

Enkelriktade cykelgator, lägre hastighet och fler cykelparkeringar. När GP chattade med läsarna om hur Göteborg skulle bli en bättre cykelstad var förslagen många. Här är läsarnas frågor och önskemål – och personal från stadsmiljöförvaltningens ger svar.

ANNONS

Linjer och symboler på gång- och cykelbanorna är slitna och otydliga – är det något ni känner igen och planerar att åtgärda? Ett förslag är att ha en annan färg på cykelbanan för att göra den tydligare.

”Markeringar ska vidmakthållas på ett sådan sätt att dess funktion alltid upprätthålls. Funktionskraven kontrolleras minst två gånger per år. Kravet är ställt så att maximalt 25% av markeringens yta/symbol får saknas på en sträcka på 10 meter. På bostadsgator är kravställningen istället 50% på en sträcka på 10 meter.

I den befintliga staden finns det många olika kombinationer av material och färger där samma material och färg kan ge olika budskap på olika platser, vilket är olyckligt. Ambitionen är att cykelbanor i de centrala delarna ska ha asfalt och gångbanor ska vara någon form av sten eller plattor.

ANNONS

För de mindre centrala delarna kan det istället handla om asfalt på hela ytan, men där ytorna för cykel och gång är tydligt separerade med målade linjer eller en rad med plattor.

Vi är medvetna om de otydligheter som finns och jobbar med frågan om ökad tydlighet i nya projekt eller när vi annars är där och gräver eller lägger ny beläggning, men eftersom det är en liten andel per år som byggs om tar det här arbetet lång tid. Att färglägga cykelbanor är en dyr åtgärd som kräver mycket underhåll. Med tanke på den stora befintliga variationen av färger och material så är det inte heller givet att tydligheten ökar så mycket som önskat. En estetisk bedömning måste också göras.

Vår nuvarande inriktning är att minska de otydligheter vi har istället för att införa ytterligare en variation.”

Kan man sänka bashastigheten i innerstan och ta bort bilister på fler platser?

Gör till exempel om Vasaallén till ett cykelstråk och flytta gående till kanterna.

Höj hastigheten på cykelbanor och ta bort kullerstenen som stör.

”Att sänka bashastigheten i staden är ett beslut som behöver tas på nationell nivå, men den tidigare trafiknämnden har fattat beslut om att implementera nya riktlinjer för hastighetsgränser som i stort kommer leda till lägre hastighetsgränser på många vägar. Inriktningen är att skylta 30, 40 och 60km/h. Arbetet är påbörjat i ett mindre område, Skår, i år och kommer att hålla på många år framöver.”

ANNONS

Finns det planer för säkrare cykelparkering i stan, som Cykelhuset i Gamlestaden? Önskemål finns också om fler cykelparkeringar i centrala Göteborg, gärna med kameraövervakning.

”Utifrån synpunkter från allmänheten och inventeringar byggs nya cykelparkeringar kontinuerligt, där det finns ett behov och där det finns plats. De nya cykelställen är alltid gjorda för att cykeln ska kunna låsas fast i ramen.

Vid Västlänkens station Korsvägen planeras en cykelparkeringsanläggning. Ambitionen är att även ordna en säker cykelparkeringslösning vid Centralstationen, men där finns ännu ingen färdigt förslag på lösning.

Asfalten beskrivs på flera ställen som ojämn. Flera upplever att de är lagda med “skakmönster” och dessutom förvärras av tunga lastbilar som kör på cykelbanorna.

”Vi tillåter normalt inte att tunga lastbilar får köra på cykelbanor. Ojämnheter uppstår i samband med schakter och tillfälliga åtgärder. Då måste vi låta schakterna sätta sig innan vi gör en permanent återställning.”

Vad är kraven på omledningar och temporära lösningar vid byggen? Flera upplever problem i samband med det.

”Göteborgs Stad hanterar tillfälliga omledningar och trånga gång- och cykelpassager med en tydlig prioritering enligt SKR:s trafikpyramid och stadens regelverk. Först och främst prioriteras gående, följt av cyklister, kollektivtrafik och slutligen näringslivet. När det gäller vägarbeten som påverkar gång- och cykeltrafik följer vi stadens regelverk, Arbete på Gata (APG), som tydligt anger krav för framkomlighet och säkerhet.

ANNONS

Vid gång- och cykelpassager som smalnas av, som till exempel vid tillfälliga omledningar, strävar vi alltid efter att bibehålla en så bred passage som möjligt. I vissa fall kan vi dock medge tillfälliga avsteg från dessa regler, men då alltid med hänsyn till säkerhet och framkomlighet för alla trafikantgrupper, särskilt för barn, äldre och personer med funktionsnedsättningar.

Vi arbetar aktivt med att kontrollera att tillfälliga omledningar följer gällande riktlinjer och tar omedelbart bort eller justerar åtgärder som inte uppfyller kraven. Vi uppmuntrar också medborgare att rapportera om de stöter på problematiska vägarbeten genom vår feedbackfunktion på hemsidan, vilket hjälper oss att snabbt åtgärda eventuella brister.”

Finns det standardiserad cykelinfrastruktur för radier, bredder, tecken, linjer, och hinder?

”Ja, i cykelprogrammet och stadens tekniska handbok anges standarder för hur breda exempelvis cykelbanor ska vara och vilka säkerhetsavstånd som krävs till hinder såsom skyltar och träd. När vi bygger i den befintliga staden är det dock många funktioner som ska rymmas på platsen och inte sällan leder detta till kompromisser om vilka lösningar som blir bäst på respektive plats.”

Hade man kunnat ha enkelriktade cykelgator bredvid alla bilvägar i hela staden?

”Nej, det finns inte plats för både bilväg och cykelbanor på alla platser. Istället behöver vi hitta andra lösningar och kanske ibland bli bättre på att stänga av hela vägar för biltrafik för att ge mer utrymme till cykel.”

ANNONS

Trafikljusen på gång- och cykelbanorna vid Hisingsbron på södra sidan borde ses över. Det kan vara rött för alla samtidigt, och länge. Magasineringsytan känns också för liten. Är det något man kan reglera?

”Att den nordvästra cykelpassagen inte växlar till grönt trots att trafiken från Hisingsbron har rött ljus beror på att cyklister ges grönt över hela sträckan. Av trafiksäkerhetsskäl är det inte lämpligt att slussa cyklister, en princip vi tillämpar i Göteborg.

För att förbättra cyklisternas framkomlighet har cykelsignalen kompletterats med radardetektorer som möjliggör en förlängning av tiden som det är grönt för cyklister. Om man cyklar vid grönt ljus hinner man passera hela cykelpassagen innan den korsande trafiken får grönt.

Med hänsyn till den aktuella utformningen av korsningen anser vi inte att det är möjligt att ändra regleringen, men vi fortsätter att trimma anläggningen för att optimera omloppstiden.”

GP:s chatt om cykling

Den 12 september chattade GP med läsarna om hur Göteborg kunde bli en bättre cykelstad. Genomslaget var stort, men här har några av frågorna sammanställts.

Stadsmiljöförvaltningen vid Göteborg Stad har sedan fått frågorna skickade till sig, och personal från förvaltningen har svarat via mejl.

LÄS MER:Så blir trafiken i Göteborg 2024 – här är svaren på frågorna

LÄS MER:Läsarna kom med förslag – här är Västtrafiks svar

ANNONS