Nattågen från Göteborg försvinner helt från och med april 2025.
Nattågen från Göteborg försvinner helt från och med april 2025. Bild: Henrik Montgomery/TT

SJ tar bort alla nattåg från Göteborg

I december försvinner nattåget mellan Göteborg och Umeå och nästa vår tas nattåget mellan Göteborg och Duved bort. Trafikverket satsar istället på nattågstrafiken från Stockholm.

ANNONS
|

Nattågen från Göteborg upp mot norra Sverige försvinner helt i april nästa år, något sajten Järnvägar var först att rapportera om.

Hälften av de som reser mot Jämtland åker med tåget som avgår från Göteborg. Ändå väljer nu SJ att lägga ner rutten. Jan Kyrk, affärschef på SJ, säger till sajten Järnvägar att de gärna skulle fortsätta köra tågen, men att det inte är lönsamt.

– Ska vi fortsätta behöver vi statligt stöd på samma sätt som vi får för nattågen mellan Stockholm och Jämtland, säger Jan Kyrk, affärschef på SJ till Järnvägar.

Endast nattåg från Stockholm

Inför nästa år har Trafikverket endast upphandlat nattågstrafik till och från Stockholm, vilket innebär att göteborgare som vill ta tåget norrut kommer behöva byta i Stockholm.

ANNONS

Bytena sker vid 22-tiden på kvällen samt 05-tiden på morgonen, vilket gör att resorna blir längre och mindre bekväma.

– Vi har alltid tyckt att nattågen till och från Göteborg borde upphandlas av staten via Trafikverket på samma sätt som nattågen till och från Stockholm, säger Jan Kyrk till sajten Järnvägar.

Nu hoppas SJ att Trafikverket ändrar sig och kan tänka sig att göra en upphandling, likt den som gjorts på nattågen från Stockholm.

I början av juli direkttilldelade Trafikverket nattågstrafiken mellan Stockholm och Övre Norrland till SJ eftersom Vy Tåg inte förlängde nuvarande avtal.

Arbete på järnvägen vid Alingsås

Beslutet att dra in nattågen till och från Göteborg beror delvis på bytet av kontaktledningsanläggningen mellan Olskroken och Alingsås som Trafikverket arbetar med från och med nästa vår.

Arbetet pågår i två och ett halvt år och under den tiden blir tågtrafiken enkelspårig på delar av banan. Det gör att kapaciteten att köra tåg den sträckan minskar kraftigt. Så, istället för att ta bort snabbtåg från Göteborg ställs nattågen in, vilket enligt SJ inte påverkar lika många resenärer.

Beslutet rör upp i den lokala politiken rejält som menar att det här ett steg bakåt i utvecklingen för klimatet.

– Jag tycker att det är oacceptabelt. Vi ser runtom i Europa att tågtrafiken är ryggraden för transporter, och att göra tvärtom här i Sverige är under all kritik inte minst för miljö och klimat, säger Emmyly Bönfors (C) kommunalråd i Göteborg.

ANNONS

– Jag tycker att det är helt bedrövligt att göra det sämre för göteborgare att åka tåg. Man måste kunna lita på att tågen fungerar och att de finns. Det är tydligt att man bara har haft Stockholm framför ögonen här. Det är förskräckligt, säger Miljöpartiets kommunalråd i Göteborg, Karin Pleijel.

LÄS MER:MP underkänner regeringens tågpolitik

LÄS MER:Vänsterpartiet vill se ett statligt skandinaviskt nattågsbolag

LÄS MER:Tips och fallgropar när du ska bestiga Kebnekaise

LÄS MER:Missa inte möjligheten att koppla ihop Västsverige med nattåg till kontinenten

ANNONS