Västlänkens första station invigd – i miniatyrformat

Västlänkens första station är invigd – före tidsplanen och utan att överskrida budgeten. Men Trafikverkets representant på Göteborgs modelljärnvägssällskaps invigning är inte bitter.
– Vi blir inspirerade att verkligen bli klara vi också, säger Jennie Midler, fastighetsansvarig för Västlänken.

ANNONS
|

Göteborgs modelljärnvägssällskap hade hållit till i den så kallade Volviahallen i Bergslagsparken sedan 1956 när man 2017 kastades ut för att ge plats åt Västlänken.

Sju år senare sticker sällskapets ordförande, Anders Olsson, upp huvudet mitt bland små träd, hus och järnvägsspår. Det är dags för invigning av modelljärnvägens nya station, och på träläktaren framför honom har såväl medlemmar som inbjudna gäster samlats.

– Stationen är ny också så till vida att den inte ännu ens finns i verkligheten, säger han i den sprakande mikrofonen.

Den gröna filten som lagts över nybygget lyfts undan och ett sus går genom publiken. För första gången kan de se en av Västlänkens stationer färdigbyggd – om än i skala 1:45.

ANNONS

Med tanke på historiken, känns det som en revansch att ni blev klara med den första Västlänksstationen före Trafikverket?

– Lite så. Vi har ju skojat om det här, och tycker att det är roligt, säger Anders Olsson.

Färdigt före tidsplanen – höll budgeten

Den underjordiska perrongen har egentligen stått färdig i tre år, men det var först för ett år sedan som modelljärnvägssällskapet kunde börja skissa på stationshuset. Då hade man via Trafikverket fått ta del av tidiga ritningar på den planerade Västlänksuppgången i Haga.

– Det tog tid innan vi visste vilket stationshus vi skulle ha. Det är därför vår station heter Korshaga och inte Korsvägen eller Haga, säger Ralph Milthon, sällskapets vice ordförande.

Han har tillsammans med Hans Johansson och Torbjörn Ek ingått i den trio som utfört det mesta av arbetet.

– Vi är färdiga före tidsplanen, skulle jag vilja säga, säger Torbjörn Ek.

Projektbudgeten har de dessutom lyckats hålla.

Trafikverket har lite att lära av er?

– Ja, de har väl lite problem, konstaterar Hans Johansson.

Förseningar i verklighetens Haga

Västlänken har dragits med stora förseningar och fördyringar. Särskilt drabbad har Hagaetappen varit, vilket ledde fram till att Trafikverket hävde avtalet med entreprenören AGN Haga 2023. Sedan dess har arbetet i princip stått still.

ANNONS

Trots det är Jennie Midler, fastighetsansvarig för Västlänken på Trafikverket, på gott humör när hon kollar in miniatyrstationen.

– Det här är vi bara glada för. Vi blir inspirerade att verkligen bli klara vi också.

Hur mycket liknar det den verkliga Hagastationen?

– Ganska mycket. Så bra det kan bli. Det är definitivt liknande det vi ska bygga i Haga.

Modelljärnvägssällskapet hade förberett med cider och tilltugg för ett 30-tal besökare, men vissa förväntade gäster som kommunstyrelsens ordförande Jonas Attenius (S) och kommunalrådet Jörgen Fogelklou (SD) dök inte upp. I stället fick Liberalernas kommunalråd Axel Darvik äran att klippa bandet.

– Jag var den som var högst i rang tydligen, av oss som var gäster. Det var en positiv överraskning, säger han och fortsätter:

– Det kändes lite roligt att kunna inviga en station till och med före tidtabellen, och antagligen på budget också.

Öppet för allmänheten

Trafikverkets målsättning är just nu att den fullskaliga Hagastationen ska kunna öppna för göteborgarna i december 2030. Fram tills dess kan allmänheten den sista söndagen varje månad boka besök hos modelljärnvägssällskapet på Lindholmen för att åtminstone få njuta av miniatyrversionen.

Visst arbete återstår dock även där, bland annat då sällskapet av tillgänglighetsskäl väntar med att sätta upp kontaktledningssystemet tills det kringliggande landskapet är helt som de vill ha det.

ANNONS

– Det är en nördhobby. Antingen älskar man det, eller så undrar man vad det är för något. Vi tillhör väl dem som tycker att det är skitroligt, säger Torbjörn Ek.

LÄS MER:Fem punkter: Västlänkens haveri i Haga

LÄS MER:Kostnaden skjuter i höjden för Västlänken: ”Onormalt hög grad av fakturering”

LÄS MER:Lyckad flytt till Lindholmen för tågbanan

LÄS MER:Joakim Lindengren bygger Göteborg som han vill att staden ska se ut

ANNONS