Enligt Västtrafik tjuvåker 1 av 15 i kollektivtrafiken.
Enligt Västtrafik tjuvåker 1 av 15 i kollektivtrafiken. Bild: Henrik Jansson

Västtrafiks jubel – färre åker ”räkmacka”

Tjuvåkandet har minskat sedan Västtrafik införde civila biljettkontrollanter. Enligt företaget är det i genomsnitt 20 personer på varje fullsatt spårvagn som inte betalar för sin biljett.
– Det viktiga är att vi inte nöjer oss, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

ANNONS
|

I februari införde Västtrafik civila kontrollanter för att få stopp på fuskåkandet. Sedan dess har turerna varit många. Några av de civila kontrollanterna hängdes ut på hemsidor och resenärer har vittnat om ett våldsamt bemötande.

För Västtrafik sammanfattas dock testperioden med ett jubel över att fuskåkandet minskat. I ett pressutskick meddelar Västtrafik att ”1 av 15 åker räkmacka”. På en fullsatt ny spårvagn med plats för drygt 300 resenärer tjuvåker alltså 20 personer.

– De absoluta talen är inte exakta men vad som är det viktigaste att följa är förändringarna. Vi ser en nedgång med 3–4 procentenheter i jämförelse med kvartal tre och fyra 2023 när vi i februari införde civila biljettkontroller, säger Lars Backström, vd på Västtrafik.

ANNONS

Inte nöjda

Förutom civila biljettkontrollanter ökade även de vanliga biljettkontrollerna. Under försöksperioden med civila kontrollanter var 20 av 120 kontrollanter civila men det skulle kunna öka. Lars Backström nämner flera andra regioner och städer där andelen civila kontrollanter är högre än 50 procent.

– Det viktiga är att vi inte nöjer oss. Det är jättebra att vi sett en minskning med ett antal procentenheter men det innebär inte att vi nu stannar med det här, säger Lars Backström.

Lars Backström är vd på Västtrafik.
Lars Backström är vd på Västtrafik. Bild: Stefan Berg

Det minskade fuskåkandet har inneburit runt 100 miljoner mer i kassan. Det är pengar som Västtrafik nu ska återinvestera i fortsatta satsningar. Samtidigt kostar biljettkontrollerna runt 80–90 miljoner kronor årligen.

– Vi har fler biljettkontrollanter än vi någonsin haft men om man tittar på försäljningsutvecklingen så är det ganska tydligt att det var i samband med civila biljettkontrollanter som försäljningen gick upp rejält. Och det är på periodkort vi ser den ökade försäljningen.

Nu när färre åker ”räkmacka” i trafiken, hur länge till behöver man ha kontrollanter?

– Om man inte har biljettkontroll skulle jag säga att många skulle betrakta kollektivtrafiken som gratis. Då tror jag att ganska många hade struntat i att betala, säger Lars Backström.

LÄS MER:Civila kontrollanter införs permanent av Västtrafik

LÄS MER:Fick köpa flera kilo godis på Ica i Mölndal – efter kontrollanternas anklagelse

LÄS MER:Västtrafik vill stänga ner hemsida som hänger ut kontrollanter

ANNONS