Den något glesa granen syntes över Göteborgsområdet på onsdagseftermiddagen.
Flygentusiasten Kjell Brattfors hade lyft från det egna flygfältet i Älvängen med sikte på Säve flygplats. Där lyfte och anslöt ytterligare sex plan från Aeroklubben i Göteborg.
– Det är första gången vi gör en ”julgran”. Vi flyger ut över havet och formerar oss och kommer sedan över Björkö, Hönö och Fotö och in över Brännö, berättade Kjell Brattfors inför flygningen.
Julgranen kräver viss precision
Över fastlandet kom planen in söderifrån över Mölndal och västra Göteborg.
– Det krävs viss precision för att det ska se bra ut, det gäller att planen hamnar i rätt läge i förhållande till varandra, säger han.
LÄS MER:Så går flygklubben vidare efter dödskraschen i Borås
Över centrala Göteborg kom planen runt 14.30-tiden.
– Vi gör en 360-gradig sväng så att så många som möjligt ska kunna se julhälsningen från oss flygentusiaster så här dan före dan. Vi flyger i maklig takt så att alla hinner med, säger Kjell Brattfors.
300 meters höjd
Tidigare i år har försvaret gjort ”julgranen” över Göteborg med JAS 39 gripen och för en vecka sedan gjorde fyra Herculesplan en ”julkula” över stan, men plötslig och tät dimma ställde till det.
Men på onsdagen utgjorde väderleken inga större problem.
– Vi har gått och väntat på det här vädret, säger Kjell Brattfors och berättar att planen flög på 1 000 fot, vilket innebär cirka 300 meters höjd.
Själv flög han en riktig raritet – en An-2 som har sitt ursprung hos flygplanstillverkaren Antonov i dåvarande Sovjetunionen.
– Planet är det enda av sitt slag i Sverige, berättar han stolt.
Planet väger 5,5 ton
Plantypen är världens största enmotoriga biplan, ofta kallad dubbeldäckare efter sina övre och nedre vingar.
Och det är en riktig tungviktare det handlar om.
LÄS MER:Ideella piloter spanar efter skogsbränder
Fullastat (14 personer) och fulltankad väger planet cirka 5,5 ton.
– Flygplanstypen användes ofta som besprutningsplan, men också till att frakta gods och passagerare, berättar han.
Efter att ha lämnat Göteborg spred piloterna sin flygglädje längs Göta älv, upp mot Kungälv, Surte och Bohus innan Göteborgsplanen vände hemåt och Kjell kunde landa på det egna flygfältet Kattleberg i Älvängen.
Pandemin har slagit mot flygklubbarna
Kjell Brattfors berättar att 2020 inte varit något vidare flygår.
Pandemin har slagit hårt även mot flygklubbarna.
– Ett normalt år är jag uppe runt 50 gånger, i år har det kanske blivit tio. Förklaringarna är dels att att man sitter tätt, vilket inte är bra med tanke på smittan, dels att uppvisningar och tillställningar av olika slag har ställts in, säger han.