Flygplan tvingades mellanlanda på Landvetter

Ett flygplan har tvingats nödlanda på Landvetter efter misstänkt rökutveckling ombord. Väl på mark visade det sig inte röra sig om någon rök – utan om en trasig rökdetektor.
– Vi fick in larmet som brand. Det blir ju extra allvarligt när det är 178 personer ombord, säger Christer Persson, räddningsledare på JRCC.

ANNONS
|

Det var klockan 07.39 på söndagsmorgonen som en rökdetektor på ett Norwegian-plan larmade om misstänkt rökutveckling ombord. Passagerarplanet var på väg från Gardermoen i Oslo mot Gdansk i Polen.

– De fick varningen någonstans efter Jönköping och vände och gick till Landvetter för att komma till närmsta bemannade flygplats, säger Christer Persson på JRCC.

Utrymdes och genomsöktes

Strax innan klockan åtta på söndagen hade planet landat på Landvetter.

– Vi fick in larmet som brand. Det blir ju extra allvarligt när det är 178 personer ombord, säger Christer Persson.

Planet utrymdes och räddningstjänsten sökte efter den misstänkta rökutvecklingen. Strax efter klockan nio kunde räddningstjänsten lämna platsen.

ANNONS

– När de landade var det ingen som hittade någon rök, det var sannolikt en rökdetektor som var trasig, säger Christer Persson.

Swedavia: ”Odramatisk”

Enligt Eivind Hammer Myhre, presskommunikatör på Norwegian, har nu det berörda planet tillfälligt tagits ur trafik. Han beskriver händelsen som en ”teknisk mellanlandning” och menar att det var odramatiskt.

– Vi skickar ett nytt flyg från Köpenhamn som tar passagerarna vidare, och tekniker är på väg för att undersöka planet.

”Vi kan bekräfta att ett Norwegian-plan har gått ned på Landvetter. Planet skulle till Gdansk men på grund av indikation på röklukt så valde flygbolaget att landa på Landvetter istället. Det var en normal landning och avstigning. En odramatisk landning. Allt har gått bra”, skriver Ellen Laurin tf. presschef på Swedavia i ett mejl till GP.

– När det uttalas brand ombord klassas det nöd. I efterhand kan man kalla det så, men när larmet kom tydde det på att det var allt annat än en teknisk mellanlandning, säger Christer Persson på JRCC.

ANNONS