Förslag om mobilfri skola sågas

ANNONS
|

-Det är alldeles för många elever som inte koncentrerar sig på lektionen därför att de spelar på sina mobiler eller är aktiva på sociala medier, säger utbildningsminister Jan Björklund (FP) till SVT.

Förslaget baseras på en utredning som förra LR-ordföranden Metta Fjelkner gjort på regeringens uppdrag.

Enligt henne har vissa skolor redan mobilfria lektioner medan andra inte vågar införa en sådan regel:

-Därför att reglerna ifrågasätts och man inte är överens på skolan. Rektorerna står inte alltid bakom lärarna. Jag vill stärka lärarnas ställning.

Förslaget sågas av Sveriges Elevkårer som tycker att det är populistiskt och äventyrar elevernas rättssäkerhet.

-Vi ser att det finns problem med studiero i skolan, de måste vi åtgärda. Men lösningen är inte att ge lärare rätt att konfiskera elevernas egendom mot deras vilja, säger Mattias Hallberg, ordförande för Sveriges Elevkårer.

Björklund måste vakna nu, fortsätter han:

-Mobiltelefonen är ett självklart hjälpmedel i dagen samhälle.

Hazal Ciftci som går i åttan på Hässelbygårdsskolan i Stockholm gillar inte heller förslaget.

-Jag tycker att det är bra att man har mobilen med sig så att man kan lyssna på musik, men inte när det är genomgång, säger hon.

Hur man ska komma tillrätta med stöket på lektionerna är svårt, tycker hon och hennes klasskamrater, men ett förslag från dem är att långa lektionspass delas upp med korta raster.

-Redan i dag har lärare möjlighet att beslagta mobiltelefoner om de är störande. Samtidigt lyfts Sverige fram som ett föredöme vad gäller modern teknik. I ljuset av detta framstår förslaget som teknikfientligt, säger Lärarförbundets ordförande Eva-Lis Sirén.

Hon tycker att förslagen om såväl mobiltelefoner som ordningsomdömen är icke-frågor:

ANNONS

-Jag blir beklämd när det gång på gång, som till exempel i Education at a glance, påpekas att Sverige står inför gigantiska utmaningar. Vi har en stor lärargenerationsväxling, och då borde skoldebatten handla om hur vi motarbetar lärarkrisen och också om hur vi ger eleverna rätt till särskilt stöd. Tidigt stöd skapar studiero, säger Sirén.

Att arbetsro är viktigt för goda studieresultat, konstaterar även skolforskaren Martin Karlberg vid Uppsala universitet, men han är tveksam till om ordningsomdömen har någon effekt.

-Ytterst är mobiltelefonbruket och arbetsro en fråga om lärares ledarskap, och på den punkten behöver lärare i Sverige bli duktigare. Vi måsta förbättra ledarskapsutbildningen, med mer betoning på hur man styr i ett klassrum, skapar struktur och rutiner. Lagar och regler tar man till när problem redan uppstått, säger Martin Karlberg.

Ibrahim Baylan, Socialdemokraternas skolpolitiska talesperson, har inget emot förslaget men säger till SVT:

-Mer symbolpolitik är inte det som kommer att hjälpa de sjunkande skolresultaten och den minskande likvärdigheten. Vi måste satsa på mindre klasser, fler specialpedagoger och resursförstärkningar för skolan.

Vänsterpartiets skolpolitiska talesperson Rossana Dinamarca betecknar förslaget som teknikfientligt, och säger till SVT att det ger lärarna ett slags polisiär roll.

ANNONS