Ny kampanj vill göra Sverige säkrare

Runt om i Sverige gör Myndigheten för psykologiskt försvar just nu ett försök att pränta in ett nytt beredskapsbudskap i svenska folkets medvetande. Frågan är: Går du i fällan?
– Risken är högre att främmande makt använder sig av propaganda och desinformation för att uppnå sina syften, säger Mikael Östlund, kommunikationschef på Myndigheten för psykologiskt försvar.

ANNONS
|

På 1940-talet var det En svensk tiger som gällde.

Nu har Bertil Almqvists illustration, som beställdes av Statens informationsstyrelse för mer än 80 år sedan, ersatts av Bli inte lurad.

På sin webbplats motiverar Myndigheten för psykologiskt försvar behovet med att det för närvarande finns främmande makter som använder desinformation, vilseledning och propaganda för att skada Sverige.

Budskapet är synligt på affischtavlor, i tidningsannonser och i tv-reklam över hela landet, däribland i centrala Göteborg.

Det följs upp av en illustration och frågan: Går du i fällan?

”Informationspåverkan rätt hög”

Mikael Östlund är kommunikationschef på Myndigheten för psykologiskt försvar och berättar att det inte finns något särskilt skäl till att kampanjen rullar just nu.

ANNONS

Förutom det kända.

– Vi har sett att informationspåverkan har varit rätt hög under förra året, terrornivån har höjts, säkerhetsläget är försämrat i hela världen och det pågår ett krig i vårt grannland, säger Mikael Östlund.

Han tillägger:

– Därför är risken högre att främmande makt använder sig av propaganda och desinformation för att uppnå sina syften.

Varför namnet Bli inte lurad?

– Vi hade en del olika förslag när vi drog igång det här under senvåren 2022. Vi tyckte att Bli inte lurad var en tillräckligt tydlig uppmaning för att kunna landa bra.

Är det en ny version av En svensk tiger?

– Det är en rätt bra jämförelse. Just det uttrycket – en svensk tiger – var en del av det psykologiska försvaret då. Så man kan absolut göra den jämförelsen, säger Mikael Östlund.

På sin webbplats skriver myndigheten att ”vi ger dig knepen som ökar din och Sveriges motståndskraft”. Därefter spaltas fyra förhållningsregler upp: Se upp, tänk efter, kolla källan och sök bekräftad info.

Hur är vi svenskar på att inte bli lurade?

– Generellt sett är de flesta rätt vakna. Jag vet att skolan har med detta med källkritik på schemat. Det kan till och med vara så att de unga är bättre än vi äldre på att vara kritiska mot den information som kommer. Man behöver ändå tänka till och vara vaksam så att man inte delar desinformation.

ANNONS

Skiljer vi oss åt jämfört med andra länder här?

– Vi är det enda landet som har en specifik myndighet för psykologiskt försvar. Frankrike har något liknande. De flest länder har det inom sina förvaltningar på olika sätt ändå.

Hur ser det ut med desinformation här och nu?

– Det pågår. Vi har inga riktiga ”peakar” just nu. Samtidigt är Ryssland det land som är mest aktivt med informationspåverkan mot Sverige. Exempelvis pekar de mycket mot kriget mellan Hamas och Israel för att få bort världens ögon från det egna kriget, säger Mikael Östlund.

Kampanjen Bli inte lurad pågår fram till och med vecka 5 och finns även på en egen webbplats.

LÄS MER:Pär Norén skyddar Sverige mot desinformation

LÄS MER:Expertens råd: Så gör du Sverige säkrare

LÄS MER:Säpo: Sverige i allvarligt försämrat säkerhetsläge

ANNONS