Polisen: Vi söker efter överlevande

ANNONS
|

Det är en mycket dyster bild som tonar fram enligt den norska överbefälhavaren Harald Sunde när han får frågan om chansen att någon överlevt kraschen.

–Dessvärre är det en mycket allvarlig olycka som inträffat. Planet har träffat västväggen av Kebnekaise och vrakdelar ligger i ett spritt område, säger Harald Sunde.

Vrakdelar har även konstaterats ligga uppe på toppen av Kebnekaise.

–Jag vill berömma det svenska försvaret, räddningsmanskapet och polisen. Det har varit ett särdeles krävande arbete, med vindar i orkanstyrka, snö, snödrev och en sikt på ett par meter i ett högt fjällmassiv.

Inte minst vill jag rikta ett tack till lokalbefolkningen som kämpat natt och dag för att hjälpa till, sade Harald Sunde vid presskonferensen.

ANNONS

–Vi kan bekräfta att vrakdelar är funna över ett större område som heter Rabots glaciär, säger Tobias Nicander vid Sjö- och flygräddningscentralen till TT.

Delarna hittades på västsidan av de två höga toppar som kallas nord- och sydtoppen.

TT: Är det själva nedslagsplatsen som hittats?

–Det kan man säga, fast det är i många små delar.

Det var markpatruller som gjorde fyndet av vrakdelarna, som är utspridda över ett större område.

Därmed avslutar den statliga Flygräddningstjänsten sitt uppdrag och överlämnar ärendet till polismyndigheten i Norrbotten, som ansvarar för Fjällräddningstjänsten, skriver Sjö- och flygräddningscentralen på sin hemsida.

Polisen ska söka efter och dokumentera ytterligare fynd samt göra en teknisk undersökning.

Statens haverikommission ska också utreda orsaken till olyckan och ett flygrestriktionsområde upprättas kring platsen.

Ett hundratal man söker nu efter överlevande i området där vrakdelarna hittats, säger Håkan Alsterlind, områdeschef på polisen, vid en presskonferens i Nikkaluokta.

–Det finns två bekräftade platser där man har hittat vrakdelar, öster och väster om Kebnekaisemassivet, på Rabots glaciär och på Björlings glaciär, sade Håkan Alsterlind vid presskonferensen i Nikkaluokta.

–Det pågår nu en räddningsaktion och de cirka hundra människor som jobbar nu, på marken och från luften, söker efter överlevande, sade han.

ANNONS

–Men det är svårjobbat, det har blåst och snöat ända till klockan fyra i natt, det är mycket snö som har drivit och det är stor lavinrisk där.

Fyra laviner har under natten gått i sökområdet kring Kebnekaise.

Håkan Alsterlind har inga uppgifter om vilken typ av vrakdelar som hittats, eller hur stora de är.

–Jag har ingen information om det, sade han.

På frågan om man nu är säkra på att vrakdelarna kommer från det saknade norska Herculesplanet sade han:

–Det är den information jag fått.

Det område som nu genomsöks sträcker sig från 1500 meter och upp till cirka 2000 meter.

–Det är ett massiv med en topp och det är på bägge sidor av massivet som vi söker, sade Håkan Alsterlind.

Kring Kebnekaise fjällstation var det på förmiddagen tät trafik med skotrar, bandvagnar och helikoptrar.

–Det är rörelser hela tiden, överallt, säger Sören Carlsson, färdledare vid Svenska turistföreningen (STF).

Han befann sig vid fjällstationen med en grupp fjällturister från Storbritannien och USA på morgonen. På förmiddagen anlände de till Nikkaluokta.

Turistgruppen har åkt skidor från Abisko till Kebne på Kungsleden. I torsdags, när Herculesplanet försvann på eftermiddagen, befann sig gruppen i Singistugan.

ANNONS

–Redan vid fyratiden snurrade det helikoptrar i området och ett Herculesplan cirklade i luften åt Kebnekaisehållet till, säger Sören Carlsson.

Iakttagelsen stämmer överens med uppgifter som kommit fram om att ett av de två plan som var på väg från Evenes till Kiruna omedelbart började söka efter sitt saknade systerplan när det försvann.

Sören Carlsson och hans färdledarkollega Jörg Bassek berättar att det rådde mycket hårt väder på torsdagseftermiddagen.

TT: Hur upplever de utländska turisterna det som händer omkring dem?

–De tycker det är spännande, säger Sören Carlsson.

Deltog i militärövning

Det var i torsdags som Herculesplanet med fem militärer ombord plötsligt försvann från radarn.

Det deltog i den norska försvarsmaktens övning Cold Response och skulle, enligt en svensk pilot som deltog i övningen, agera "flygande fästning" tillsammans med ett annat transportplan.

Svenska och norska stridsflygplan skulle låtsas anfalla respektive försvara transportplanen, vars enda uppgift var att flyga från Evenes i Narvik till Kiruna flygplats på en utsatt tid.

Enligt pressofficeren för den svenska övningsledningen kunde övningen inte genomföras som planerat eftersom de norska stridsplanen aldrig kom upp i luften.

Jas Gripen-piloten Stefan Kaarle berättar för Pitea-tidningen.se att han vid ett tillfälle såg ett av transportplanen i luften. Men det andra dök aldrig upp. Sedan kom information om att radiokontakten var bruten.

ANNONS

–Jag fick dåliga vibbar med en gång. Det ska liksom inte inträffa att ett flygplan bara försvinner och att radiokontakten bryts, säger Kaarle till tidningen.

ANNONS