Anna-Caren Sätherberg (S), klimat- och miljöpolitisk talesperson och Mikael Damberg (S), ekonomisk-politisk talesperson har pressträff med förslag på det klimatpolitiska området.
Anna-Caren Sätherberg (S), klimat- och miljöpolitisk talesperson och Mikael Damberg (S), ekonomisk-politisk talesperson har pressträff med förslag på det klimatpolitiska området. Bild: Henrik Montgomery/TT

S vill ha 19 procent biobränsle i diesel

Socialdemokraterna tycker att andelen biodrivmedel i diesel ska vara 19 procent från och med årsskiftet. Det meddelar partiet på en presskonferens.

ANNONS
|

På torsdagen presenterades Socialdemokraternas förslag på hur Sverige bland annat ska klara klimatmålen till 2030.

Sedan januari 2022 är reduktionsnivåerna 7,8 procent för bensin och 30,5 procent för dieselbränsle. Regeringen ska sänka reduktionsplikten för diesel till sex procent för åren 2024–2026. Därefter vill de ta bort reduktionsplikten och i stället satsa på elektrifiering.

Klimatminister Romina Pourmokhtari (L) har tidigare kritiserat Socialdemokraterna för att inte ta bladet från munnen gällande reduktionsplikten. Nu meddelar partiet att de tycker att 19 procent biodrivmedel är lagom till att börja med, för att sedan indexeras fram till 2030.

Socialdemokraterna menar att regeringens sänkning skulle kunna innebära att Sverige missar EU:s årliga krav på utsläppsnivåer, något som skulle kunna leda till böter.

ANNONS

Bolund: ”Bättre än regeringens slakt”

S vill också satsa på bland annat en sänkt reduktionspliktsavgift och en så kallad ”tankrabatt”, alltså ett bidrag på 2 000 kronor per bil och hushåll. Sammantaget menar de att deras satsningar skulle kunna innebära att literpriset på diesel skulle sänkas med 4 kronor.

– Det är många som spekulerar hej vilt om priset vid pump, men det vi vet är att det är Opec och Ryssland som sätter priset, säger Miljöpartiets språkrör Per Bolund.

Han tycker dock att S-förslaget är ”bättre än regeringens slakt”.

– Om man då höjer utsläppen genom att sänka reduktionsplikten, som även S föreslår, så behöver man föreslå andra åtgärder för att minska utsläppen.

S vill satsa på producering av inhemska biodrivmedel

S föreslår också en satsning som de kallar för ”Sverigebränsle”. Det handlar om att staten skulle kunna binda upp sig att köpa en stor mängd biobränsle från svenska aktörer, som sedan skulle få köpa sig rätten att tillverka bränslet.

– Då får man som stat möjlighet att pressa ner priserna för användarna och aktörerna får möjlighet att binda upp sig mot en säker kund, säger Mikael Damberg, ekonomipolitisk talesperson, på presskonferensen.

Han menar att satsningen skulle kunna skapa jobb i Sverige och att det skulle ha en positiv klimatpåverkan att endast använda biobränsle från inhemska aktörer.

ANNONS

När projektet ”Sverigebränslet” skulle kunna vara i rullning kan han inte svara på exakt men ”absolut” före 2030.

LÄS MER:Klimatrapport: Sveriges klimatpolitik otillräcklig

ANNONS