Sömnforskning ska öka trafiksäkerheten

ANNONS
|

Många vet att det är dumt att köra trött. Att någon som inte sovit på 16 timmar kan innebära samma risk som en rattfull. Att mellan 10 och 20 procent av alla trafikolyckor med dödlig utgång orsakas av sömnighet i trafiken. Men det finns fortfarande luckor i forskningen, enligt Ludger Grote, överläkare och docent vid Sömnmedicinsk avdelning på Sahlgrenska.

– Vi vet inte vilka som är riskindivider och hur man kan minimera riskerna för dem. Hur många som somnat eller riskerar att somna vet man inte heller, det skulle kunna röra sig om en av tusen eller 25 procent, säger han.

ANNONS

För att ta reda på detta jobbar nu forskare runt om i hela Europa med en gemensam studie som alla som har körkort kan besvara. Ansvarig är Europeiska sömnföreningen, ESRS. Den svenska aktören är Svensk förening för sömnforskning och sömnmedicin. Syftet är alltså att få mer info om de som har somnat bakom ratten och eftersom studien utförs i flera länder kan man också se om det finns någon skillnad mellan dessa.

– Just nu har vi ljusa nätter i Sverige, men på vintern är det mörkare. Det kanske påverkar tröttheten, säger Ludger Grote.

Resultaten ska vara sammanställda till oktober. Då kommer informationskampanjer pågå runt hela Europa för att minska antalet människor som kör trötta. Avslutningsvis kommer en hearing att hållas i Europaparlamentet.

– Vi hoppas att beslutsfattare ska ta det här problemet på allvar och arbeta för mer forskning och lagar som förhindrar sömnighet bakom ratten. Enskilda människor behöver också ändra sitt beteende, man måste tänka på riskerna med att ge sig ut på en lång bilresa när man riskerar att bli trött. Man ska se det på samma sätt som att köra rattfull, säger Ludger Grote.

För att studien ska bli tillförlitlig behövs så många svar som möjligt. Ludger Grote ber därför personer med körkort att besvara studien här: www.esrs.eu/sleepstudy

ANNONS
ANNONS