Det socialdemokratiska Kombilotteriet i en mobiltelefon. Arkivbild.
Det socialdemokratiska Kombilotteriet i en mobiltelefon. Arkivbild. Bild: Fredrik Sandberg/TT

Telemarketingbolag: S-lotters säljkrav orimliga

Socialdemokraternas lotterikoncern Kombispel ställde under flera år "orimliga krav" på telemarketingbolag. Det vittnar två företagare i branschen om.

ANNONS

Företagen avstod från att sälja S-lotter för att slippa gå över moraliska gränser när kalkylen inte gick ihop, skriver Dagens Nyheter.

Kombispel räknade med att telefonförsäljarna skulle nå över 20 personer i timmen.

– Det är helt omöjligt. Det går inte ens i teorin, säger en av företagarna som anser att en rimlig förväntan är mellan 10 och 15, till DN.

Kombispels pressade betalningsmodell med helt provisionsbaserad ersättning bidrog till aggressiva betalningsmetoder. En sådan modell kräver att ersättningen per såld lott är hög för att det ska gå ihop sig för underleverantören, betonar de.

– Jag förstod ganska snabbt att det är omöjligt att genomföra uppdraget utan att man antingen fuskar, eller betalar ut löner som egentligen är alldeles för låga, säger en av företagarna.

ANNONS

Kombispels vd Jonas Nygren skriver i en kommentar att han tar kritiken på "största allvar".

ANNONS