Anna-Carin Fogelqvist startade skolprojektet.
Anna-Carin Fogelqvist startade skolprojektet.

Trummor gör skolan lugnare

ANNONS
|

–Det är något väldigt fysiskt med att spela trummor som gör att det känns skönt, säger Anna-Carin Fogelqvist, projektledare på Musik i Syd.

Hon berättar hur hon själv en dag för några år sedan kom på dåligt humör till en trumlektion och märkte hur allt bara rann av henne när hon väl fått fart på trummandet. Det födde idén om skolprojektet "Vi slår på trummor inte på varann!". Projektet engagerar nu hela Segevångsskolan, med elever från förskolan till nian.

–Dessutom deltar skolpersonalen. Det är en viktig faktor att det här är något man gör tillsammans, säger Fogelqvist.

I en utvärdering vittnar eleverna om att de känner sig lugnare efter ett trumpass. Bråk och skadegörelse har minskat och dessutom har betygen förbättrats.

ANNONS

–Man är inte lika hängig på lektionerna, säger Jennifer Jönsson i klass 8.

TT lyssnade när hon och 15 kompisar kom loss på sina afrikanska trummor under ledning av trumpedagogen Tina Quartey. Koncentrerat lyssnade de in varann och formade rytmer som flätades samman.

–I början var det svårt, nu är det roligt, säger Jennifer Jönsson.

Projektet "Vi slår på trummor inte på varann!" gjordes först i liten skala i Kristianstad och genomförs läsåret 2011–2012 på Segevångsskolan i Malmö.

Det drivs av Musik i Syds utvecklingscentrum för barn och unga som har en årsbudget på en miljon kronor.

Professionella trumpedagoger lär elever och skolpersonal att spela. Instrumenten är handgjorda västafrikanska trummor.

Elevkommentarer i utvärderingen: "Det har varit kul att slå på trummor, man bråkar mindre." "Jag älskar trummor nu."

Källa: Rapport från delutvärdering av projektet (TT)

ANNONS