Tusentals ringde 112 utan att få svar

ANNONS
|

Från cirka 15-tiden till närmare midnatt i lördags gick telefonerna heta på samtliga larmcentraler i Västra Götaland, Halland, Skåne och Stockholm. Under loppet av en timme fick till exempel Hallands larmcentral ta emot lika många samtal som under ett normalt dygn.

I Skåne var ökningen av antal samtal störst. Normalt under ett dygn tar centralen emot 200 samtal, på lördagen ringde 1 500 personer larmcentralen, åtta gånger fler än normalt.

"Extrem situation"

I Göteborg ringde över 3 000 personer på lördagen, mot normalt 1 500, och Stockholm fick ta emot över tusen extrasamtal.

- Det var en extrem situation. Och många ringer flera gånger, lägger på och ringer upp igen, det tar väldigt mycket plats och tid i kön, säger Nils-Erik Norin, processansvarig på SOS alarm.

ANNONS

Normala dagar är medeltiden för att få svar åtta sekunder. Men i helgen överskreds den ordentligt. En del som ringde lät 50-60 signaler gå fram utan att få svar.

- Alla får svar om man bara väntar tillräckligt länge, men det kan ta tid i sådana här ovanliga situationer, säger Henrik Lundquist, driftchef på SOS alarm, Västra Götaland.

Trots att just Västra Götaland fördubblade sin personalstyrka under helgen var väntetiderna mycket långa. De som ringde upp och lade på luren efter lång väntan hamnade vid en återuppringning längst bak i kön. Och om man lägger på luren ligger det samtalet kvar och tar plats i kön, trots att ingen är där.

Telefonsvarare bara i Stockhom

Det är bara Stockholms larmcentral som har en telefonsvarare som bekräftar att samtalet kommit fram, och att personen placerats i kö. Den möjligheten finns även i Skåne och i Västra Götaland.

- De har valt att inte använda den eftersom telefonsvararen också tar tid i kön, det blir en extra belastning. Svarstiden är ju normalt mycket kort, säger Nils-Erik Norin.

De mest berörda larmcentralerna anser att majoriteten av samtal som kommit in i helgen har varit felringningar. Många har ringt om nedfallna träd, frågat när vatten och ström kommer tillbaka.

ANNONS

- Hälften av alla samtal vi får är fel, de som ringer ska söka andra instanser, som exempelvis gatukontoret, kommunen eller sin elleverantör. Den här helgen var den siffran betydligt högre än hälften, säger Henrik Lundquist i Västra Götaland.

Men enligt driftledaren i Malmö hade många samtal varit rätt i normala fall, eftersom ett nedfallet träd på en väg kan innebära fara för andra.

Fakta

ANNONS