Det tar åter lång tid att ta sig fram i trafiken i Peking.
Det tar åter lång tid att ta sig fram i trafiken i Peking.

Åter kaos i Pekings trafik

ANNONS
|

Under sommarens olympiska spel har bilresor mellan mitt hem och Houhaisjön i centrala Peking tagit knappt tio minuter. Men nu kommer vi bara runt knuten innan trafikkaoset slår till och vi sitter fastkilade mellan tutande bussar och bilar.

- Köerna är tillbaka igen, konstaterar taxichauffören Meng med en uppgiven suck.

För Peking var sommaren inte bara en sportslig succé. OS-temporära begränsningar i biltrafiken och ett totalstopp för stadens till synes oändliga husbyggen har även varit en välsignelse för många av invånarna. Från 20 juli, då de tillfälliga reglerna infördes, har ungefär 45 procent av Pekings omkring 3,3 miljoner privatbilar tvingats stå parkerade varannan dag. Åtgärden har gjort den vanligtvis smoggfärgade himlen sällsynt blå. Istället för ständigt igenkorkade vägar har trafiken flutit friktionsfritt.

ANNONS

Utbyggd tunnelbana

Enligt Sze Ping Lo vid miljöskyddsorganisationen Greenpeace kontor i Peking har myndigheterna på senare år även gjort åtskilligt annat för att få huvudstadens invånare att låta bilen stå hemma.

- Tunnelbanenätet har inför OS byggts ut från två till sju linjer. Peking har numera världens största flotta av naturgasdrivna bussar och längs hårt trafikerade leder är nu en av körbanorna reserverad för bussar.

- På det stora hela har Peking ökat fokus på miljöfrågor inför OS. Exempelvis uppgraderades i våras Kinas miljömyndighet SEPA till ett eget ministerium.

Fler bryr sig

De flesta Pekingbor tycks ha lagt märke till förändringarna. Den klarblå himlen och den fritt flytande trafiken har under sommaren varit ett ständigt samtalsämne bland stadens invånare. Sze Ping Lo säger att det ännu är för tidigt att säga i vilken utsträckning förbättringarna som synts under OS kommer leda till en långvarig förändring i synen på miljön.

- Framför allt medelklassen har börjat bry sig alltmer om de här frågorna. Men steget från att värna om miljön till att aktivt arbeta för dess förbättring är stort.

Taxichauffören Meng är emellertid pessimistisk. Under hans sju år som förare har trafiksituationen stadigt försämrats.

- Nu är det som du kan se precis lika illa som innan OS, mumlar han då vi efter en kvart krupit ett 100-tal meter fram.

ANNONS

- När jag var liten kunde man se bergen utanför staden tvärs över Peking. Nu har byggena kommit igång också. Snart är luften förpestad av avgaser och byggdamm igen.

På frågan om det här är något han och hans kollegor talar om skakar Meng bistert på huvudet.

- Vad är det för mening med det? I slutändan är det ju ändå myndigheterna som bestämmer. Och eftersom folk redan har betalat fordonsskatt för hela året kan de ju inte förbjuda folk att köra varannan dag även under resten av året.

Ska ta invånarnas åsikter i beaktande

Pekings myndigheter har förvisso visat sig ovanligt lyhörda för gemene mans åsikt i frågan. Invånarna har de senaste veckorna kunnat gå in på en hemsida och säga huruvida de vill ha kvar trafikbegränsningarna även i höst.

Enligt rapporter i kinesiska medier vill knappt hälften av de över 400 000 svarande att reglerna fortsätter. Föga förvånande är de flesta, som vill släppa trafiken fri, själva bilägare. Myndigheterna har enligt den kinesiska nyhetsbyrån Xinhua lovat att ta invånarnas åsikt i beaktning. Exakt hur är dock oklart.

En halvtimme och en knapp kilometer senare har Meng fått nog.

- Du får nog gå av här. Vi kommer ingenstans. Dessutom åt jag något dåligt till lunch. Jag måste gå på dass, konstaterar han innan han raskt parkerar bilen och rusar iväg till en offentlig toalett.

ANNONS

Själv tar jag mig till närmsta busshållplats. Redan fem minuter senare är jag via de speciella bussfilerna framme vid sjön medan stadens 3,3 miljoner privatbilar fortsätter snigla sig fram.

Bilism i Peking

ANNONS