Experten: Risk för fler flygolyckor i framtiden

Under fredagskvällen kraschade ett flygplan i Sao Paolo i Brasilien. Samtliga 61 personer ombord omkom i olyckan. Enligt flygexperten Jan Ohlsson kan vi vänta oss fler flygolyckor i framtiden.
– Vi ser redan nu turbulensincidenter där personer kastas upp mot taket, säger han.

ANNONS
LocationBrasilien|
|

Flygplanet avgick från Cascavel och skulle ha flugit till Sao Paulos internationella flygplats Guarulhos. Men planet kommer aldrig fram, utan kraschade och runt kl 13.30 lokal tid störtar planet ner i staden Vinhedo, ungefär nio mil från flygplatsen.

Olyckan ska utredas av en haverikommission, men flygexperten Jan Ohlsson säger att det finns flera försvårande omständigheter som kan ha orsakat olyckan.

– Det rådde väldigt svåra väderförhållanden i Sao Paulo. Normalt tänker man sig kanske att det ska vara varmt där i Brasilien, men planet ska ha haft problem med isbildning, säger han.

Enligt honom beror flygolyckor på flera faktorer. Vädret är en av dem, men enligt Jan Ohlsson ska ett fungerande plan inte störta även om det råder svåra väderförhållanden.

ANNONS

– Man har också kunnat se att planet rörde sig på ett märkligt sätt upp och ner med växlande hastighet tidigare under resan, så mycket tyder på att mekaniskt fel kan ha bidragit till kraschen.

Dramatiskt väder påverkar infrastrukturen

Att ett flygplan störtdyker 4000 meter rakt ner och störtar är inte vanligt. Jan Ohlsson beskriver olyckan som oerhört tragisk, men menar att även om det i dag är ovanligt så finns det en risk att vi kommer se fler flygolyckor i framtiden.

– Vi kommer få allt mer dramatiskt och stormigt väder och det kommer absolut påverka flygtrafiken.

Tror du det kommer bli vanligare med olyckor likt den i Brasilien?

– Nej, det hoppas jag inte. Däremot kommer vi se mycket fler inställda plan som inte kommer kunna flyga på grund av vädret, säger Jan Ohlsson.

Han berättar att det är vanligare med turbulenta flygningar nu än tidigare. Till exempel flygturer där passagerare som inte suttit fastspända kastats mot taket.

– Vi kommer behöva bli bättre på att sitta still och spänna fast säkerhetsbältet, säger han.

Enligt honom kommer oväder, en effekt av klimatförändringarna också att göra det allt svårare för bilar och tåg att ta sig fram.

– Men jag tycker inte man ska avskräckas från att resa. Flygplanen är starkare och tål mer än vad vi tror, säger Jan Ohlsson.

ANNONS

Hade dödsolyckan kunnat förhindras?

– Det är för tidigt att säga. Men om det stämmer att piloten fått information om ovädret innan flygningen så borde inte planet ha lyft. Sen vet man ju inte om något hänt piloten under flygningen, det återstår att se.

LÄS MER:Flygplan har kraschat i Brasilien – 61 personer ombord

LÄS MER:Tre döda i flygplanskrasch utanför Paris

LÄS MER:Två döda i flygkrasch på E6 i Norge

ANNONS