Flygplan störtade i Östersjön – tysk familj tros ha omkommit

En tysk familj tros ha dött efter att ett privatjetplan störtade i Östersjön under söndagskvällen, skriver spanska El País.
Kontakten med flygplanet bröts helt över nordöstra Frankrike. Troligtvis var det autopiloten som fick planet att flyga till och senare krascha utanför Lettlands kust.

ANNONS
|

På söndagskvällen kraschade ett privatflygplan i Östersjön, utanför den lettiska staden Ventspils.

Planet, en Cessna 551, lyfte från Jerez i södra Spanien och skulle ha landat i den tyska staden Köln under söndagseftermiddagen. Men strax efter start uppstod problem och piloten meddelade att man drabbats av tryckproblem i kabinen.

Tyska myndigheter försökte få kontakt med besättningen ombord, men lyckades inte. Över nordöstra Frankrike bröts kontakten helt och planet fortsatte vidare mot svenskt luftrum innan det störtade strax nordväst om den lettiska staden Ventspils.

Man misstänker att autopiloten flugit det lilla privatplanet ur kurs.

Tysk familj tros ha omkommit

När planet flög in i svenskt luftrum var det flera olika myndigheter som övervakade dess rutt och försökte få kontakt med det. GP talade klockan 19.22 på söndagskvällen med Ann-Louise Karlsson vid Sjö- och flygräddningscentralen:

ANNONS

– Flygvapnet har en rote i luften, vi har helikopter och kustbevakningsflyg. Det är mycket flyg uppe, konstaterar Ann-Louise Karlsson.

Även ett tyskt jaktflyg uppges ha varit i luften för att försöka utröna vad som skett flygplanet. Enligt Sjö- och flygräddningscentralen gick det inte att se någon besättning i cockpit.

Enligt spanska El País fanns en tysk familj, bestående av en 72-årig man som är ägare till ett flygbolag specialiserat på mindre privatflyg, hans 68-åriga hustru, deras 26-åriga dotter samt en 27-årig man, ombord på planet. Samtliga tros ha omkommit i kraschen.

Planet tappade snabbt höjd

Planet ska ha startat sin resa i Spanien 4 timmar och 51 minuter innan det störtade i Östersjön. Vid 19-tiden flög det in över svenskt luftrum och passerade förbi Gotland i riktning mot Lettland.

Vid 19.30-tiden började planet kraftigt tappa i höjd, enligt uppgifter från Flightradar. På bara några minuter sjönk det cirka 5 000 meter.

Den svenska Sjö- och flygräddningscentralen uppgav att planet försvann från radarn klockan 19.45 och att det då kraschat.

– Bränslet har räckt till en punkt i havet 20 nautiska mil, 36 kilometer, från Lettlands kust. Där har det kraschat, sa Lina Buurstra, assisterande flygräddningsledare.

Vrakdelar hittade

Flygsäkerhetsexpert Hans Kjäll på Nordic Safety Analysis Group säger till TT att det låter som att flygplanet har drabbats av dekompression och att personerna ombord då har blivit medvetslösa.

ANNONS

– Av någon anledning har den lufttäta kabinen haft ett läckage, säger Kjäll.

Scenariot utgår från att piloten inte hunnit koppla ur autopiloten för att gå ned på låg höjd tillräckligt snabbt.

– På den här marschhöjden, som även de här små jetplanen har, omkring 10 000 meter är det väldigt lite syre. Man blir medvetslös på 30 sekunder.

– Det är inte säkert att man märker att trycket sjunker.

Modellen Cessna 551 har inga färdskrivare, så kallade svarta lådor, som större flygplan måste bära, enligt Hans Kjäll som bedömer att förloppet lär bli svårutrett när vraket väl hittas. Om dekompression är orsaken är det inte helt ovanligt, påpekar han.

– Det förekommer då och då att man får dekompression och blir överraskad, säger Kjäll.

Under natten till måndagen har både svenska och lettiska myndigheter sökt efter den tyska familjen. Men ingen av dem har hittats. Tack vare morgonljuset har man dock hittat vad som misstänks vara vrakdelar av planet, skriver Aftonbladet.

Föremålet har nu skickats på analys.

Inget hopp att hitta överlevande

Under söndagskvällen cirkulerade ett flygplan från svenska Kustbevakningen över nedslagsplatsen efter kraschen. Även en sjöräddningshelikopter från Sjöfartsverket var ute vid platsen.

– Det är på begäran från lettisk räddningstjänst. Deras flygande enheter är långt ifrån, säger Lars Antonsson, räddningsledare vid Sjö- och flygräddningscentralen till TT.

ANNONS

– De har sett oljespill och vrakdelar.

Räddningspersonalen bedömde att möjligheten att hitta några överlevande av personerna ombord som liten.

– Chansen är nästintill obefintlig, vi har inte hittat någonting. Man kan tänka sig att personerna följt med flygplanet ned, säger Lars Antonsson.

Inte fastslaget vem som får huvudansvar

De svenska resurserna kallades tillbaka till Sverige kring klockan 21.00.

– Letterna utför nu ett sista sök. Man vill utesluta alla möjligheter till att finna någon vid liv innan man avslutar. Därför söker man en stund till, säger Lars Antonsson vid 22.30-tiden på söndagen.

Även ett passagerarfartyg engagerades av lettisk räddningstjänst för att gå mot nedslagsplatsen. Den lettiska flygmyndigheten uppgav under kvällen att räddningspersonal från Sverige, Litauen och Lettland arbetat med kraschen.

Det är ännu inte fastslaget vilket land som får huvudansvar för haveriutredningen. Men avdelningschef Peter Swaffer på Statens haverikommission påpekar att planet inte försvann på svenskt territorium.

Fakta: Cessna Citation II

Cessna 551 är en undervariant av flygplanstypen Cessna Citation II. Flygplanet är av typen affärsjet med plats för sju till tio passagerare och en pilot.

Totalt har över tusen exemplar av Cessna Citation II tillverkats mellan åren 1978 och 2006. Modellen har ett vingspann på 15,9 meter och en längd på 14,4 meter.

Planet drivs av jetmotorer.

Källor: Skybrary, Textron Aviation, Kapajet

LÄS MER:Flygplan krockade i luften – minst två döda

LÄS MER:Här kraschar flygplanet mitt på motorvägen

LÄS MER:Kvinna dog framför sin familj på flygplan

ANNONS