Här kan E6 få sänkt fart och kameror

Mer än 3 000 Ljungskilebor kan skatta sig lyckliga med lägre fart på E 6:an. Framför allt får många av dem sova bättre. Nu är problemet ett steg närmare en lösning.

ANNONS
|

Kommunstyrelsen sa i onsdags ja till att begära hos länsstyrelsen om sänkt fart på E 6:an förbi Ljungskile. Dagens maxhastighet på 110 kilometer ska ner till 80, är planen. Totalt gäller det en sträcka på cirka fyra kilometer.

Dessutom ska miljö- och stadsbyggnad ansöka hos Trafikverket om fartkameror på samma vägdel samt arbeta för sänkta ljudnivåer i anslutning till berörda fastigheter. Det handlar till exempel om så kallad tyst asfalt, bullerplank och åtgärder på fasaderna.

Problemet med buller för de som bor längs E 6:an i Ljungskile har funnits länge, och är så stort att det påverkar hälsa och livskvalitet, konstaterar kommunen. Situationen blir dessutom än värre med tiden eftersom trafiken på motorvägen ökar med två procent varje år.

ANNONS

Enligt en bullerutredning från Miljömedicinskt centrum störs var femte (17 procent) av de boende i området av buller. Om farten sänks från 110 till 80 skulle cirka 3 100 personer som bor i 841 fastigheter dra nytta av åtgärder som minskar trafikljudet.

– Nu är det länsstyrelsen som har frågan, de har bollen. Samtidigt fortsätter processen mellan framför allt samhällsbyggnadsnämnden och Trafikverket, där man utreder bland annat om tyst asfalt, säger kommunstyrelsens ordförande, kommunalrådet Ingemar Samuelsson (S).

Kommunstyrelsen var enig om sakfrågan, att bullret behöver åtgärdas, men sedan skiljde sig meningarna åt om hur det ska gå till.

Alliansen (M+C+KD+L) yrkade på återremiss.

– Vi tycker att man ska fördjupa sig i alternativa möjligheter. Sänkt hastighet låter som en quick fix. Har man tittat på alternativa tekniska lösningar, som till exempel tyst asfalt eller att glasa in? Det kanske också kan uppfattas lite negativt av folk som passerar, att här söder om Uddevalla är det sänkt fart, säger oppositionsrådet och kommunstyrelsens andre vice ordförande Carin Ramneskär.

– Samtidigt, har man bekymmer med buller måste man titta på det, men det kanske finns andra varianter än bara sänkt fart.

Frågan har varit på tapeten länge; boende i Ljungskile har klagat till kommunen, utredningar har gjorts och politikerna har debatterat åtgärder.

ANNONS

I augusti i fjol var ärendet uppe i samhällsbyggnadsnämnden. Politikerna kunde dock inte enas då om att begära fartsänkning, utan valde att låta utreda saken ytterligare.

Vid novembersammanträdet tog nämnden beslut och nu har alltså även kommunstyrelsen bestämt att begära lägre hastighet.

ANNONS