Nya uppgifter om katastrofbranden på Scandinavian Star

159 personer dog i branden på Scandinavian star. 27 år senare är brandorsaken ännu inte helt klarlagt. Men nu visar en ny utredning att hela sju bränder härjade på fartyget - vilket utredarna ser som ett bevis för sabotage.

ANNONS
|

Scandinavian star började brinnautanför Lysekil under resan mellan Oslo och Fredrikshamn och i den dog 159 personer, varav många barn.Anhöriga, poliser, tidigare utredare och skeppare från både Norge och Danmark har kämpat för att få klarhet i vad som egentligen hände den där natten.

Nu har en ny utredning kommit fram till att det måste röra sig om sabotage. Det är experterna Håkon Winterseth och Ståle W Eilertsen på norska stiftelsen Firesafe som, på uppdrag av norska riksdagens granskningskommission, återigen tittat på ärendet. De har uttalat sig till den norska tidningen Bergensavisen, något som TT var först med att rapportera om.

ANNONS

De har kommit fram till att det fanns sju brandhärdar, istället för tidigare kända fyra, och att teorierna om följebränder på grund av värmespridning inte kan stämma.

–Att branden ska ha väntat i över 20 timmar, för att sedan hamna 26 meter längre fram i skeppet, med oskadade områden däremellan, under och över däck, det strider helt enkelt mot naturlagarna, säger Winterseth till Bergensavisen.

Håkon Winterseth dömerut teorin om att branden inte skulle vara ett sabotage:

– Det påminner mest om Ali Baba och de 40 rövarna. Det är en ordentlig rövarhistoria och det är otroligt att det har varit så, säger Håkon Winterseth till Bergensavisen.

Det har framförts anklagelser om att branden skulle ha anlagts som ett led i ett försäkringsbedrägeri, men detta har aldrig kunnat beläggas. Tre män på chefsnivå dömdes i Danmark till sex års fängelse vardera, men bara för att ha åsidosatt säkerheten ombord.

Teorin om att branden skulle ha varit anlagd är inte något som polisen motsäger. En dansk lastbilschaufför pekades i ett tidigt skede ut som en potentiell gärningsman, trots att han hade dött i branden och många faktorer pekade på att det skulle var osannolikt att han var gärningsmannen.

Den nya rapporten har ännu inte offentliggjorts utan kommer lämnas in till Stortinget senast i juni senare i år.

ANNONS

Förra året lade Oslo-polisen ned den återupptagna polisutredningen eftersom man inte menade att det fanns någon bevisning som styrkte sabotage. De har till norska medier inte velat uttala sig om de nya uppgifterna som stiftelsen Firesafe nu berättat om.

Fakta: Scandinavian Star-katastrofen, källa: TT

Passagerarfärjan Scandinavian Star började brinna i Skagerrak utanför Lysekil, på väg mellan Norge och Danmark, natten till den 7 april 1990.

Färjan hade 383 passagerare och en besättning om 99 personer. Några timmar efter brandens utbrott lämnade kapten Hugo Larsen fartyget, och sade i samband med det att det inte fanns några kvarvarande människor ombord att rädda.

Men när färjan förts in till Lysekil framträdde katastrofens fulla omfattning. Först efter 38 timmar var alla bränder helt släckta. Till slut räknade man till 159 döda. De flesta var norrmän, tre var svenskar.

1993 dömdes förre vd:n för rederiet, Ole B Hansen, kaptenen Hugo Larsen och skeppsredaren Henrik Johansen i danska Högsta domstolen till sex års fängelse vardera för åsidosättande av säkerheten. Hansen undkom dock sitt straff eftersom han tog sig till Spanien och inte hann gripas i tid.

I efterhand har anhöriga och andra berörda gjort ett 20-tal försök att starta nya rättsprocesser mot färjans ägare och försäkringsbolag.

ANNONS