Flera parter uttrycker nu oro för att förhandlingarna om tågförbindelsen mellan Göteborg och Borås ska stranda. Arkivbild.
Flera parter uttrycker nu oro för att förhandlingarna om tågförbindelsen mellan Göteborg och Borås ska stranda. Arkivbild. Bild: Stefan Berg

Oro att överenskommelsen Göteborg-Borås faller

När augusti är slut måste frågan om finansiering av den ökade kostnaden för Göteborg-Borås vara löst. Just nu håller landshövding Sten Tolgfors enskilda möten med de olika parterna. Men det är ont om tid. Frågan är om regionerna, kommunen och näringslivet hinner hitta en lösning.
– Det finns absolut en oro, säger en källa med insyn i förhandlingarna.

ANNONS
|

Överenskommelsen som presenterades innan semestrarna innebär att den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås fördyras med någonstans runt fem miljarder, även om den siffran är behäftad med stor osäkerhet.

I de förhandlingar som nu pågår har landshövding Sten Tolgfors lagt fram ett förslag om fördelning där regionen får stå för halva summan och kommunerna halva. Uppdelningen mellan kommunerna ska ske efter befolkningsstorlek. Det gäller alltså Borås kommun, Göteborgs kommun, Härryda kommun och Mölndals kommun. Bollebygd slipper vara med och betala eftersom de i princip bara upplåter mark för järnvägen.

För Göteborgs del, som har 78 procent av befolkningen, skulle det i så fall innebära en nota på 1,8 miljarder för överenskommelsen.

ANNONS

Men samtidigt finns det flera signaler om oenighet när det gäller finansieringsförslaget från landshövdingen.

– Att dela upp på befolkning bedöms nog vara väldigt svårt i dagsläget med tanke på att Härryda, trots övriga parters enighet, drivit fram denna enorma fördyring, säger en källa med insyn i förhandlingarna.

Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors.
Västra Götalands landshövding Sten Tolgfors. Bild: Jonas Lindstedt

Tiden på väg att rinna ut

Hos parterna som är del av förhandlingen finns det nu en oro om frågan om medfinansiering verkligen går att lösa ut med så lite tid kvar till månadsskiftet.

– Det finns absolut en oro. Det är inte en lätt fråga. Nu handlar det om pengar och det är dessutom väldigt mycket pengar, säger en källa.

Samtalen sker just nu bilateralt. Det innebär att de olika parterna inte vet vad de andra sagt eller lovat i samtal med landshövding Sten Tolgfors. En källa som GP pratat med hoppas att näringslivet, som satt med i förhandlingarna innan semestern, också är beredd att öppna plånboken.

– Innan sommaren fanns det en tydlig intention från näringslivet. Jag hoppas att man verkligen har gjort en stor ansträngning från deras sida. Om man skulle få ihop en miljard från de stora företagen är det klart att det skulle kunna bidra väldigt mycket, säger personen.

Överenskommelsen, som blev klar i juni, innebär en fördyring på runt fem miljarder utöver de 43,5 miljarder som projektet redan har i budget. Parterna enades då om den korridor som Trafikverket sedan tidigare föreslagit genom Härryda. Dessutom byggs en avstickare som gör det möjligt att åka från Mölnlycke i både östlig och västlig riktning och fyrspår under Landvetter flygplats.

ANNONS

En annan knäckfråga i förhandlingarna, som fortfarande inte blivit klar, handlar om att Härryda i framtiden ska ingå i zon A i kollektivtrafiken. Dessutom kommer Bollebygds kommun att få så kallad dubbel zontillhörighet. Det innebär billigare kollektivtrafik för invånarna i de kommunerna. Hur det intäktsbortfallet ska täckas är inte heller klart i dagsläget, enligt källor som GP har varit i kontakt med.

Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, menar att det fortfarande finns en konstruktiv ton i förhandlingarna.
Jonas Attenius (S), kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, menar att det fortfarande finns en konstruktiv ton i förhandlingarna. Bild: Maria Steen

Västsvenska handelskammaren: ”Jättestor anledning till oro”

Jonas Attenius (S), ordförande i Göteborgs kommunstyrelse, menar att det fortfarande finns en konstruktiv ton i förhandlingarna.

– Det pågår förhandlingar i god anda. Vi får se hur långt det räcker, säger han.

Johan Trouvé, vd för Västsvenska Handelskammaren som är en av parterna i förhandlingen, säger att han inte har insyn i exakt vilka fördelningsmodeller som diskuteras för kostnaden mellan kommuner och regionen – men är orolig att förhandlingen ska stranda på målsnöret.

– Om en vecka står det antingen klart att vi kommer kunna åka tåg till Landvetter flygplats, eller så kommer vi inte det. Det finns ett hot att det här inte blir av.

– Det finns jättestor anledning till oro – att det inte blir av. Ett sånt beslut skulle jag inte vilja vara med om.

Vad är den anledningen till oro?

ANNONS

– Att parterna som skrivit under inte står upp för sin underskrift. Det riskerar att bli ett tjuv- och rackarspel där ingen ingen vill vara den första att lägga upp pengarna på bordet.

Landshövdingen JO-anmäld

Samtidigt som förhandlingarna närmar sig deadline har det riktats missnöje mot Sten Tolgfors. Kommunstyrelsens ordförande i Härryda, Per Vorberg (M), har tidigare i Härryda-Posten anklagat Tolgfors för att ha hotat att stoppa allt planarbete i kommunen om de inte går med på järnvägen.

Uttalandena har enligt Dagens Nyheter lett till att invånare i Mölnlycke nu har JO-anmält landshövdingen för att inte vara opartisk.

I en kommentar till tidningen svarar Länsstyrelsen på kritiken från Vorberg. De skriver där att ”varken Länsstyrelsen eller landshövdingen har sagt att Härrydas detaljplaner kommer stoppas kopplat till järnvägsfrågan.”

GP har sökt Sten Tolgfors, som via en kommunikatör meddelar att han inte vill ställa upp på en intervju om förhandlingarna.

LÄS MER:Här är överenskommelsen för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås

LÄS MER:De anklagas för att stoppa ny järnväg mellan Göteborg och Borås

ANNONS