Trots varningsskyltar, lampor och trianglar är det många bilister och lastbilschaufförer som vägrar sakta ner. Det effektivaste, berättar Samariterna, är när en person dirigerar trafiken.
Trots varningsskyltar, lampor och trianglar är det många bilister och lastbilschaufförer som vägrar sakta ner. Det effektivaste, berättar Samariterna, är när en person dirigerar trafiken.

Samariterna hjälper när andra kör förbi

ANNONS
|

– Vi hjälper till gratis när någon ringer, det är helt ideellt, säger Peter Ringborg, ordförande och chaufför i Samariterna.

Han är före detta lastbilschaufför som numera lägger en stor del av sin tid på säkerhet i trafiken. Organisationen startades i Alingsås i vintras och de åker på olyckor, punkteringar, motorstopp och andra trafikproblem för att få övriga trafikanter att hålla ner hastigheten och hålla avstånd till stillastående fordon och människor vid vägen.

Med sig har de alltid varningstrianglar, skyltar, ljusstavar och lampor. De har gått Trafikverkets kurs Säkerhet på väg och utgår ifrån samma material när nya medlemmar ska utbildas.

ANNONS

– På en del trafikolyckor har vi varit först på plats. Då varnar vi trafiken tills polis eller räddningstjänst kommer, sen packar vi ihop och åker om de inte vill ha mer hjälp, säger Fredrik Ringborg, Peters son, som också är chaufför i föreningen.

På somrarna bor de i en husvagn på Stenrösets camping i Trollhättan, och de har märkt att arbetet de gör på vägarna kring Alingsås lika väl behövs här.

– Det händer mycket på 45:an så vi vill gärna utöka kring Trollhättan, säger Peter Ringborg.

I dagsläget har Samariterna 30 medlemmar. Förutom Fredrik och Peter Ringborg har de en tredje chaufför som bor utanför Vårgårda, och nio medåkare som hjälper till när det behövs, resten är stödmedlemmar. Förutom medlemsavgifter och donationer betalar de mycket själva och bilarna är deras privata.

– De som blir medlemmar är ofta någon vi hjälpt eller någon som stått och läst informationen på våra bilar, säger Fredrik Ringborg.

Det finns en jourtelefon som går runt mellan chaufförerna och förutom kring Alingsås, Borås och Trollhättan har Fredrik Ringborg hjälpt folk vid gränsen till Värmland, i Örebro, Mariestad, Jönköping och i Varberg.

ANNONS

Det vanligaste de åker på är punkteringar och motorproblem, men de gör inga reparationer.

– Skulle vi börja laga och byta däck till exempel hade vi tagit jobb från verkstäder och bärgare, så det gör vi inte, säger Peter Ringborg.

Trots att de är noga med att inte göra intrång på någon annans arbetsuppgifter finns det de som är skeptiska mot den nya organisationen.

– En del poliser vi haft kontakt med tycker att vi inte har på vägarna att göra, säger Peter Ringborg, men i Alingsås har de börjat acceptera oss nu.

När GP:s systertidning TTELA ringer runt till polisen i Alingsås och andra delar av Västra Götaland är det svårt att få tag i någon som kan uttala sig om dem. De flesta vet inte vilka de är, vilket visserligen kan förklaras med att de startade i vintras. Men en som kommit i kontakt med Samariterna är bärgningsarbetaren Nicklas Strömberg i Trollhättan.

– Det var de som sökte upp mig. Jag var på en olycka vid Koberg vid Sollebrunn där en lastbil hade kört av vägen. Då kom en av dem körande av en slump och såg mig. Han stannade och började dirigera trafiken. Då sänktes ju hastigheten och jag slapp tänka på det, säger han.

ANNONS

Kommer du ringa dem i framtiden?

– Ja så blir det säkert, vid rätt tillfälle så ringer jag ju dem.

Den ideella organisationen Samariterna startades i Alingsås i vintras. Deras syfte är att hjälpa till när någon har problem i trafiken. Ofta står de vid däckbyten och bärgningar och ser till att bilar och lastbilar saktar ner och håller avstånd till den som arbetar. De lever på medlemsavgifter och donationer samt pengar som de själva lägger i organisationen. Verksamheten kostar ungefär 10 000 kronor i månaden.

ANNONS