Teknikstrulet kan ha kostat Västtrafik 1,5 miljoner kronor i förlorade intäkter.
Teknikstrulet kan ha kostat Västtrafik 1,5 miljoner kronor i förlorade intäkter. Bild: Måns Langhjelm

Västtrafik kan ha gått miste om över en miljon kronor

Överbelastningen i Västtrafiks To Go-app gjorde att betalsystemet låg nere sex gånger på bara en vecka. Haveriet kan ha kostat trafikföretaget upp mot 1,5 miljoner kronor i förlorade intäkter.

ANNONS
|

Västtrafik har haft upprepade teknikproblem på sistone. Under tre morgnar på en vecka möttes resenärer i hela Västra Götaland av en gratisbiljett i To Go-appen.

– Appen i sig har fungerat hela tiden, man har hela tiden kunnat åka med en störningsbiljett. Men det är i de bakomliggande systemen som vi har haft överbelastning på grund av att det är många som köper enkelbiljetter, säger Thom Birkeland, it-chef på Västtrafik.

Bland förklaringarna finns ett ökat resande på grund av lyfta restriktioner och att man nu behöver kliva på genom framdörrarna på flera av Västtrafiks fordon i Göteborg.

– Det vi kan se är att vi har en annan fördelning av vilka biljetter vi säljer och där vi tidigare sålde många månadsbiljetter säljer vi enkelbiljetter nu. Det blir fler köp som ska gå igenom.

ANNONS

Antalet enkelbiljetter som såldes i To Go-appen under förra veckan ökade med 40-50 procent jämfört med motsvarande period 2019 (innan pandemin).

– Det varierar över dygnet men vi ligger under morgonrusningen, mellan klockan sex och nio, på cirka 20 000 sålda biljetter. Det blir en topp vid klockan sju till åtta, säger Thom Birkeland.

LÄS MER:Fler betalar resan än vad Västtrafiks app kan hantera

Kan ha kostat 1,5 miljoner

Västtrafiks ska mellan 14 oktober och 22 oktober ha haft störningar på grund av överbelastning vid totalt sex tillfällen, alla under morgon- och eftermiddagsrusning.

– Vi gjorde ett antal uppdateringar i förra veckan, både på mjukvaran och andra it-komponenter som är centrala i driften. Sedan i fredags eftermiddag så har vi haft en bra och stabil drift på de systemen, säger Thom Birkeland.

Inkomsttappet är i förhållande till Västtrafiks årliga omsättning på över nio miljarder kronor inte så stor.

– Vi har gjort uppskattningar då det är svårt att veta exakt hur många enkelbiljetter det är som vi inte har sålt, men vi räknar med att vi totalt sett har ett intäktsbortfall mellan 1 miljoner och 1,5 miljoner kronor.

Vad gjorde att det kraschade?

– Det är ett antal olika saker som gör det, men i slutändan så blir systemet långsamt och vissa betaltransaktioner går inte genom, de blir hängande. Appen förväntar sig att få svar inom en viss tid så tror den att något är fel och då avbryter den. Det är då man upplever att man inte kan köpa biljett, säger Thom Birkeland.

ANNONS

LÄS MER:Västtrafiks app låg nere – gav ut gratisbiljetter

LÄS MER:Västtrafiks app låg nere – igen

ANNONS