Länge var det Härryda som sa nej till planerna på järnväg Göteborg-Borås. Men sommarens medlingsförsök av landshövdingen Sten Tolgfors blev lyckade och innan semestrarna fanns en överenskommelse på plats. I slutet av sommaren kunde parterna också enas om hur fördyringen på upp till fem miljarder ska fördelas.
Avtal på måndag
September månad har använts för att ta fram själva avtalet. På fredagseftermiddagen samlades parterna på Residenset på Södra Hamngatan för att gå igenom avtalet och de synpunkter som inkommit. Ambitionen är sedan att ha ett färdigt avtal på måndag. Dessutom pågår nu arbetet med att återstarta de pausade planprocesserna för järnvägen i de olika kommunerna.
När det väl finns ett avtal på plats behöver också kommunernas och regionens fullmäktigeförsamlingar fatta beslut i frågan. De besluten förväntas komma under hösten.
Härryda, som länge höll emot när det gäller att bygga järnvägen, gick med på överenskommelsen eftersom det samtidigt ska byggas ett parallellt spår till Mölnlycke, som både får en västlig koppling mot Göteborg och en östlig mot Landvetter och Borås.
Byggs som ett samlat projekt
Politikerna i Härryda har tidigare varit oroliga för att de kommer bli snuvade på avstickaren till Mölnlycke. Den oron har gått igen i samtalen om avtalet, enligt uppgifter till GP. Därför har Härryda nu tryckt på att det i avtal ska framgå att järnvägen Göteborg-Borås är ett samlat projekt, där samtliga delar ska genomföras. Det bekräftas också av Härrydas kommunstyrelses ordförande Per Vorberg (M).
– Av det jag har förstått så är det tydliggjort att det är ett samlat projekt, säger han.
Är det något som ni har tryckt på i de här samtalen om avtalet?
– Precis, det är jätteviktigt för oss att man behandlar det så. Det har jag uppfattat som att det har hörsammats, säger han.
Enligt Trafikverket kommer fördyringen på grund av de nya åtgärderna att kosta mellan tre och fem miljarder kronor. Västra Götalandsregionen har gått med på att bidra med som mest 2,5 miljarder kronor. Göteborgs kommun bidrar med en miljard kronor, Borås med som mest 345 miljoner, Härryda med som mest 120 miljoner och Mölndal med 235 miljoner.
Nu pågår arbetet i kommuner och region om att ta fram budgetar för nästa år. Då ska kostnaderna ovan också börja bokföras.
Avstickare till Mölnlycke
Överenskommelsen som parterna gjorde i augusti innebär att järnvägen ska byggas i den korridor som Trafikverket sedan tidigare föreslagit. Dessutom byggs en avstickare som gör det möjligt att åka från Mölnlycke i både östlig och västlig riktning och fyrspår under Landvetter flygplats.
Härryda kommer i framtiden ingå i zon A i kollektivtrafiken. Dessutom kommer Bollebygds kommun att få så kallad dubbel zontillhörighet. Det kommer också att byggas en kollektivtrafikhub på Landvetter flygplats, där byten mellan tåg, buss och flyg ska kunna ske snabbt och smidigt.
Innan bygget kommer att kunna dra igång kommer ett par år läggas på nya detaljplaner, projektering och upphandling. Sedan beräknas byggtiden till ungefär tio år. Det innebär att den nya järnvägen Göteborg-Borås kan vara klar tidigast 2036.
LÄS MER:Här är överenskommelsen för den nya järnvägen mellan Göteborg och Borås
LÄS MER:Överenskommelsen klar: järnväg Göteborg-Borås blir av
LÄS MER:De anklagas för att stoppa ny järnväg mellan Göteborg och Borås