Statsminister Ulf Kristersson (M) presenterar nyheter i den kommande höstbudgeten under en pressträff i Rosenbad.
Statsminister Ulf Kristersson (M) presenterar nyheter i den kommande höstbudgeten under en pressträff i Rosenbad. Bild: Claudio Bresciani/TT

Regeringen skrotar flygskatten

Regeringen och Sverigedemokraterna avskaffar flygskatten från och med nästa sommar.
Beskedet är att flygresor nu ska bli billigare för svenskarna.
– Det finns ingenting som talar för att människor i största allmänhet nöjesåker flyg när de skulle kunna låta bli att resa, säger statsminister Ulf Kristersson.

ANNONS
|

Regeringen och Sverigedemokraterna meddelade på tisdagen att flygskatten avskaffas från och med 1 juli 2025.

Partierna lovar bland annat att förslaget kommer att leda till billigare biljettpriser framöver.

– Vi gör det för att främja flygtrafiken i hela landet och därmed förbättra tillgängligheten i hela landet. Det blir helt enkelt sänkta biljettpriser, säger Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg.

Förslaget innebär att det blir ungefär 82 kronor lägre pris per passagerare när det gäller inrikesresor, 77 kronor för resor inom Europa och 325 kronor för en resa till USA.

Samtidigt ökar utsläppen med ungefär 110 000 ton koldioxidekvivalenter per år, men regeringen menar att andelen hållbara bränslen kommer att öka på längre sikt.

ANNONS
 Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg, energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), statsminister Ulf Kristersson (M), och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) presenterar nyheter i den kommande höstbudgeten under en pressträff i Rosenbad.
Sverigedemokraternas gruppledare Linda Lindberg, energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), statsminister Ulf Kristersson (M), och arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) presenterar nyheter i den kommande höstbudgeten under en pressträff i Rosenbad. Bild: Claudio Bresciani/TT

Kristersson: Svenskar nöjesåker inte

På GP:s fråga om regeringen och SD verkligen kan garantera att priset blir lägre och att flygbolagen inte bara höjer sina priser svarade Linda Lindberg att skatten, som den är utformad i dag, innebär ett tillägg som drabbar resenären.

– Sen kan vi ju inte här säkerställa att flygbolagen verkligen gör så. För det är klart andra saker också spelar in i biljettpriset. Men så som flygskatten idag fungerar tycker vi inte är rimligt, med tanke på att den försämrar konkurrenskraften för våra inrikesflyg, säger hon.

Även arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) svarade att regeringen inte kan garantera att det faktiskt blir billigare i slutändan.

– Det kan man verkligen inte göra, här är det konkurrens och marknadsekonomi som gäller och inte minst så kommer vi se en enorm tillväxt, säger han.

Statsminister Ulf Kristersson understryker också att det inte finns någonting som talar för att människor nöjesåker med flyg när de i själva verket skulle kunna låta bli att resa.

Han menar också att det inte heller något finns som talar för att det svenska näringslivet, som är exportberoende av resten av världen, inte kommer behöva åka till andra platser i framtiden.

ANNONS

– Det fanns en stark kritik när flygskatten infördes och det var alldeles uppenbart inte en klimatåtgärd, utan det var för att driva bort resor från Sverige och som bar försämrad svensk konkurrenskraft, säger Kristersson.

Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) underströk att han inte kört över sin partikollega samt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari.
Arbetsmarknads- och integrationsminister Johan Pehrson (L) underströk att han inte kört över sin partikollega samt klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari. Bild: Claudio Bresciani/TT

Liberalerna: Har inte kört över Pourmokhtari

Klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L), som inte var med på pressträffen, har tidigare sagt att hon vill behålla flygskatten. Därför fick hennes partiledare Johan Pehrson frågan om han kört över henne.

– Nej, vi har inte kört över Romina Pourmokhtari. Liberalerna har nationell politik sedan tidigare på att vi är emot en ineffektiv flygskatt som bara driver ut flygandet utanför Sverige gränser, till Kastrup och någon annanstans. Man slår ut våra regionala flygplatser och det är ingen bra politik, säger han.

Även energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) underströk att slopandet av den här skatten kommer att gynna de svenska regionala flygplatserna och det svenska näringslivet.

Det kommer onekligen finnas de som anser att avskaffandet av flygskatten visar att den här regeringen inte tar klimatet på allvar?

– Tar man klimatet på allvar då måste man också ta de här stora gröna omställningsprojekten på allvar och flera utav dem bygger på att vi också har inrikesflyglinjer. Om inrikesflyglinjerna försvinner, då riskerar också förutsättningarna för de här gröna omställningsprojekten att bli av. Prognosen för dem riskerar att försämras rejält. Därför är det rätt och riktigt också ur ett klimatperspektiv att ta bort flygskatten, säger Ebba Busch.

ANNONS
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind vill dubblera flygskatten.
Miljöpartiets språkrör Amanda Lind vill dubblera flygskatten. Bild: Olof Ohlsson

MP vill dubblera flygskatten

Socialdemokraternas ekonomiskpolitiska talesperson Mikael Damberg säger att det i grunden är bra att regleringen av flygets utsläpp lyfts från nationell nivå till en EU-nivå.

– Men samtidigt är inte hela det systemet på plats än. Så det kan vara lite förhastat att ta bort flygskatten i förtid. Men det får vi granska, säger han.

Hur han själv hade gjort med flygskatten, vill han inte kommentera i detalj. Men återkommer flera gånger till att det är bra att det är EU som styr flygets utsläpp.

Det tycker inte hans före detta regeringskollega, språkröret Amanda Lind (MP).

– Man ska komma ihåg att det är långt ifrån alla flygresor som regleras på EU-nivå. Vi måste ha flera olika styrmedel för att minska flygets utsläpp. Vi skulle vilja se en fördubbling av flygskatten, säger hon.

LÄS MER:Regeringen lovar miljarder till infrastruktur

LÄS MER:Regeringens nya bensinplan: ”Leker med siffror”

LÄS MER:Så gick det till när regeringen kovände om reduktionsplikten

ANNONS