På torsdagen klubbade regeringen igenom beslutet om skrotningspremien som syftar till att påskynda elektrifieringen inom transportsektorn.
På torsdagen klubbade regeringen igenom beslutet om skrotningspremien som syftar till att påskynda elektrifieringen inom transportsektorn. Bild: Samuel Steén/TT

Regeringens skrotningspremie klubbad – då börjar den gälla

Regeringen har beslutat om en skrotningspremie för att påskynda omställningen till eldrivna fordon. Kritiker menar att det inte kommer få någon som helst påverkan på klimatet.
– Att snabbt kunna ställa om vår fordonsflotta är helt centralt för att Sverige ska lyckas nå hela vägen ner till nettonollutsläpp senast år 2045, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i ett pressmeddelande.

ANNONS
|

Har du en 15 år gammal eller äldre bil så kan du nu skrota den och få 10 000 kronor om du i samband med skrotningen köper eller leasar en ny eller begagnad elbil istället.

Det här ska påskynda elektrifieringen i transportsektorn, menar regeringen.

– Skrotningspremien är en viktig del i regeringens arbete för att öka takten i elektrifieringen av transportsektorn. Stödet innebär att vi snabbare kan fasa ut fossildrivna fordon och möjliggöra för fler att byta till eldrivet i stället, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) i ett pressmeddelande.

Hårt kritiserat

Med beslutet hoppas regeringen minska koldioxidutsläppen med upp till 200 000 ton, utifrån bedömningen att bilarna skulle ha körts vidare i två år till utan premien.

ANNONS

Men beslutet har också blivit hårt kritiserat, där skillnaden det faktiskt gör för klimatet har ifrågasatts. Till exempel har myndigheten Trafikanalys menat att regeringen räknat på tok för optimistiskt.

Regeringen räknar nämligen med en fullt utnyttjad premie, det vill säga 50 000 skrotade bilar, trots att klimat- och näringsdepartementet i sin egen konsekvensanalys bedömer att skrotningspremien bara kommer att leda till 10 000 fler skrotade bilar.

Det är heller inte troligt att de här extra kronorna kommer att motivera fler personer att byta ut sin bil menar Transportstyrelsen, som tagit fram egna siffror. Enligt deras uppgifter var det 800 personer som både skrotade en bil och köpte eller leasade en elbil under 2023.

Då börjar skrotningspremien gälla

Satsningen väntas kosta 250 miljoner kronor per år de kommande två åren.

Den skrotade bilen bör vara klassificerad i utsläppsklass Euro 4 eller i tidigare utsläppsklass och måste vara i drift.

Skrotningspremien träder i kraft den 20 augusti och bidraget kommer att hanteras av Boverket.

LÄS MER:Kritiken: Skrotningspremie får minimal effekt

LÄS MER:Romina Pourmokhtari: Klimathandlingsplanen innehåller osäkerheter

LÄS MER:Krav på elbil när skrotningspremien införs

ANNONS