"Fotboll är inte hetast"

ANNONS
|

Strax före frukost är det bara ett fåtal sittplatser lediga vid det tillfälliga kaféet utanför arenan. Det är inte så konstigt för runt 400 personer har sin dagliga sysselsättning här och om ett drygt ett år skall bygget vara klart – Nordens största arena.

– 50 000 sittplatser, 65 000 vid konserter och det tar bara 15 minuter att få på taket, säger vd:n i Arena­bolaget, Christian Alexandersson, när han blickar ut över arenan.

Hösten 2009 tog kronprinsessan Victoria det första spadtaget och nationalarenan för fotboll blir hjärtat i området som kallas Arena­staden och som också kommer att innehålla en ny pendelstation, shoppingcentrum, bostäder, hotell och kontor.

ANNONS

– Till invigningen vill vi ha ett smatterband av våra målgrupper: en bra landskamp, ett allsvenskt lag som hyresgäst och en världsartist, säger Christian Alexandersson.

Den menyn smakar – och kostar.

Frågan hur arenan skall få ekonomin att gå ihop är ett frågetecken.

Från början skulle arenan ha kostat 1,9 miljarder kronor. Den summa växte till 2,4 och är nu uppe i 2,8 miljader.

För de större arenorna i Europa är en reguljär, frekvent hyresgäst en förutsättning för att ekonomin skall gå ihop.

Någon sådan har inte Swedbank Arena.

– Vi tror att AIK kommer att spela här, det är vårt huvudscenario, säger Christian Alexandersson. Om arenan känns för stor kan vi lätt ta bort den tredje läktarsektionen och då försvinner 20 000 platser.

Fast för AIK är det inte alls självklart att Swedbank Arena blir nästa hemvist. I Solnaklubbens tankar finns även Stockholmsarenan i Globen­området på Söder. Den arenan skall stå klar i december nästa år och rymma 30 000 sittande gäster. Strax före årsskiftet presenterades AIK:s interna arenautredning och då var det fördel arenan vid Globen. Vid en snittpublik på 15 000 skulle klubben tjäna runt sex miljoner kronor per år på att spela där i stället för i Solna.

ANNONS

”Stockholmsarenan erbjuder i dag bättre ekonomiska villkor och bättre kontroll över de egna arrangemangen för AIK än Swedbank Arena”, skrev gruppen som gjort utredningen.

– Vi har bestämt att gå ut med en anbudsbegäran till de två arenorna och förväntar oss svar under juni, berättar ordföranden i AIK, Johan Strömberg. Det betyder att vi kan fatta beslut i augusti om vart vi spelar. Vi är en attraktiv hyresgäst och det känns som om vi sitter i en bra förhandlingssituation.

Revisionsbyrån PwC gjorde nyligen en riskanalys på Swedbank Arena, där det bland annat framgick att den årliga omsättningen måste hamna på 345 miljoner kronor för att leverera ”marknadsmässig avkastning”. Som jämförelse nämner revisionsbyrån Parken i Köpenhamn, som 2009 omsatte 209 miljoner kronor. Då betalar FC Köpenhamn ändå 300 000 kronor i hyra jämfört med de 250 000 AIK betalar i dag till Råsunda.

Swedbank Arenas övriga intäkter skall i första hand komma från landslagets matcher och konserter. Fast antalet artister som drar 65 000 åskådare är starkt begränsat. Statistik från Got Event visar att Ullevi bara haft 1,7 artister i snitt per år som lockat en publik på 50 000 de senaste tio åren och förra året fick Got Event ett bidrag på 100 miljoner kronor för att få ihop verksamheten.

ANNONS

Ett annat exempel som visar hur svårt det är att få ekonomin att gå ihop är Swedbank stadion i Malmö. Trots SM-guld för Malmö FF och flera utsålda hus gjorde klubben ett underskott i fjol på över 30 miljoner kronor, där en stor förklaring var kostnaderna för nya arenan.

– Vår slutsats är att den affärsmässiga risken i Swedbank Arena är relativt hög, säger Lars Tvede-Jensen på PwC. Det är en väldigt konkurrensutsatt marknad i Stockholm och hela Norden.

En konkret konsekvens för Ullevi när arenan i Solna står färdig blir ännu färre fotbollslandskamper.

– Med tanke på den ekonomiska situation som Swedbank Arena innebär kommer förbundet att få det svårt att lägga landskamper någon annanstans, säger Got Events Anders Albertsson. Vi och Malmö får nöja oss med ett fåtal träningsmatcher.

– Samtidigt är inte fotboll det hetaste för oss, fortsätter han. Vi fokuserar på konserter och stora friidrottsmästerskap där vi fortfarande är den klart största arenan för friidrott.

Samtidigt behöver inte konkurrens enbart vara av negativ karaktär för Ullevi.

– Nästa år höjer vi kapaciteten vid konserter till 75 000 åskådare och det innebär att vi tillsammans med Swedbank Arena kan locka till oss de absolut bästa artisterna som kanske inte annars hade tagit sig till Norden, säger Anders Albertsson.

ANNONS

Swedbank Arena: 50 000 sittplatser, 65 000 vid konserter.

Ullevi: 42 000 sittplatser, 75 000 (nästa år) vid konserter.

Stockholmsarenan: 30 000 sittplatser, 40 000 vid konserter.

Swedbank Arena i Malmö: 25 000 sittande.

Swedbank Arena är Sveriges nya nationalarena för herrlandslaget i fotboll med plats för 50 000 sittande gäster och 65 000 vid konserter.

Arenan är byggd i tre läktarnivåer. Den nedre tar 20 000, mittsektionen 10  000 och den översta 20 000.

Arenan kan hålla evenemang oavsett om underlaget är gräs, is, parkett eller grus. Taket är stängbart, vilket innebär att arenan kan användas året om.

På arenan finns bland annat 92 loger, 7 700 vipstolar och 40 kiosker.

Ägare är Arenabolaget som i sin tur ägs av Fabege (16,7%), Jernhusen (22,2%), Peab (11,1%), Staden (16,7%) och Fotbollförbundet (33,3%).

Swedbank Arena kan tömmas på sex minuter.

Arenan skall stå klar hösten 2012.

Den är designad av arkitekterna Krook & Tjäder och Populus.

Arenastaden i Solna, där Swedbank Arena är belägen, beräknas ha 10 000 arbetstillfällen, 2 000 nya lägenheter och boende för cirka 5 000 personer.

Sex personer är misstänkta för mutbrott i samband med bygget. Förre stadsdirektören i Solna, Sune Reinhold, ska ha haft extraknäck för företag som samarbetar med kommunen i projektet. Reinhold efter hård kritik från Solnas revisorer Samtliga misstänkta förnekar brott.

Danmark

Parken: 38 000 sittplatser.

Finland

Olympiastadion i Helsingfors: 40 000 sittplatser.

Norge

Ullevål: 26 000 sittplatser.

Bislett Stadion: 15 400 sittplater.

ANNONS