Göteborgs största företag Volvo blir ny huvudsponsor till Frölunda HC – och det tycks både marknadsdirektör Katarina Adamson från Volvo och klubbdirektör Christian Lechtaler från Frölunda vara nöjda med.
Göteborgs största företag Volvo blir ny huvudsponsor till Frölunda HC – och det tycks både marknadsdirektör Katarina Adamson från Volvo och klubbdirektör Christian Lechtaler från Frölunda vara nöjda med. Bild: Frölunda HC

Frölunda byter bil – väljer Volvo som huvudsponsor

Bort med Ford – in med Volvo. Det är den stora förändringen när Frölunda HC byter huvudsponsor.
– Det här värmer i det nostalgiska hjärtat, säger klubbdirektör Christian Lechtaler.

ANNONS
|

Landets mest publikdragande hockeylag heter Frölunda HC – och den senaste säsongen var det 358 948 personer som valde att se SHL-laget spela i Scandinavium. Lägg till det 10 764 personer som såg på damlaget i SDHL – och föreningen är uppe på 370 000 åskådare under en säsong.

Nu har föreningen valt att samarbeta med Göteborgs allra största företag.

Volvo Cars är nämligen ny huvudsponsor.

Borta är Ford Hedin Bil, som valt att kliva av.

– Vi är otroligt tacksamma för samarbetet med Ford och Hedin Bil. Det har varit jättebra, men det samarbetet avslutades. Det var inget konstigt. Det var tydligt från bägge håll. Och så fick vi möjligheten att ta upp samarbetet med Volvo igen, berättar klubbdirektör Christian Lechtaler.

ANNONS

Frölunda HC körde Volvo under tio år

Under tio år körde nämligen Frölundas spelare och ledare och anställda bilar från Hisingen, men de tre senaste åren har det varit Fords bilar som rullat runt staden med Frölunda-logga.

– Vi kände direkt vid det första mötet att det fanns nåt att bygga på. I relationen, i varumärkena – och det här att vi vill vara en del av Göteborg. Det finns en otrolig historik hos Volvo. Det finns hos Frölunda med. Och tillsammans kan vi ta värdena vidare. Det känns jättespännande, säger klubbdirektör Lechtaler.

Avtalet med Volvo är likt ett spelarkontrakt skrivet över två plus ett år – där parterna kan bryta efter två år. Och pengamässigt är det ett kontrakt som genererar flera miljoner till Frölunda HC.

Borde inte Frölunda alltid ha samarbetat med Volvo – som sysselsätter 17 700 göteborgare, det största företaget i staden?

– Volvos ägarförhållanden har också förändrats lite under åren, precis som vi också har förändrats de senaste åren. Vi har bland annat ett damlag numera. Och Volvo har haft sina ägardirektiv. Men vi ser det som att det var en liten paus på tre år. Och målet är såklart att vi ska göra det här under en längre tid – och få samarbetet att växa. Det gick lite skyndsamt med det här avtalet, som bara tog ett kvartal att få klart, berättar Christian Lechtaler.

ANNONS

”När du är född på sjuttiotalet så hade föräldrarna i alla kvarter antingen en Saab eller en Volvo. Vår släkt tillhörde Volvodelen, så det här värmer i det nostalgiska hjärtat!”

Han tillägger:

– Jag är uppvuxen i Göteborg. När du är född på sjuttiotalet så hade föräldrarna i alla kvarter antingen en Saab eller en Volvo. Vår släkt tillhörde Volvodelen, så det här värmer i det nostalgiska hjärtat! Det är självklart. Vi vill vara göteborgarnas lag och vill vill vara en del av Göteborg och ett naturligt val när det gäller att börja idrotta eller gå och titta på hockey. Det är klart att Volvo är en stor koncern som påverkar väldigt många människor i Göteborg ...

Drog in 85 miljoner i sponsorintäkter – nytt rekord

Frölunda HC hade den allra senaste säsongen årsbästa på sponsorsidan – när det trillade in 85 miljoner kronor i partnerintäkter.

Det lär också bli ett ordentligt plus i bokslutet denna säsong, som avslutade med sju fullsatta Scandinavium över SM-serier i både kvartsfinal mot Leksand och semifinal mot Skellefteå AIK.

– Försäljningsavdelningen gör ett fantastiskt jobb, det kan jag säga! Det var många som ville se oss senaste säsongen. Och så slänger man på JVM på det – så det är ett otroligt arbete som gjorts kring hockeyn. Det får vi vårda, säger Christian Lechtaler utan att avslöja den exakta plussiffran för föreningen.

15 huvudpartners – som ska rimma med värderingarna

Med Volvo Cars har Frölunda HC därmed 15 huvudpartners – som alla bidrar med en miljon kronor eller mer.

ANNONS

– Det finns faktiskt lite efterfrågan kring oss, så det är jättekul! Klimatet är ju lite tufft där ute, men det finns en efterfrågan att vara en del av Frölunda. Och det är många som varit med oss länge – och vuxit tillsammans med oss. Det är ett gott betyg till oss, säger Christian Lechtaler.

För några år sedan hade ni Turkish Airlines som huvudsponsor – och det blev inte så väl emottaget av medlemmar och supportrar?

– Det kanske inte rimmade så bra, nej – utan att vi ska blanda in politik i Frölunda. Så är det, erkänner klubbdirektör Christian Lechtaler.

Finns det en tanke numera när ni väljer sponsorsamarbeten – att det ska rimma bra med Frölundas värdegrund?

– Det finns det egentligen alltid. Det ska rimma bra med våra värderingar. Och jag tycker att vår försäljningsavdelning gör ett jättebra jobb – med en bra mix och en bra balans i olika delar, säger Christian Lechtaler.

Frölundas 15 huvudpartners

Bjurfors, Bohus, Cashbuddy, Gevab Group, Input interiör, Länsförsäkringar, Nordic Wellness, Intersport, NTex, Volvo Cars, Tranpenad, Gårda Johan, Stena, OG Clean Fuels, Serneke.

LÄS MER:Malte Strömwall om Frölunda – och flytten till Schweiz

LÄS MER:Fagemos löfte: ”Finns bara Frölunda när jag kommer hem”

LÄS MER:Så bra är de nya spelarna i Frölunda

LÄS MER:Utköpta spelare – ett misslyckande för Frölunda?

LÄS MER:27 NHL-klubbar vill ha 17-åringen från Kungsbacka

ANNONS