1 600 anställda kan få lämna Northvolt

Batteritillverkaren Northvolt tvingas skära ned med 1 600 anställda i Sverige – en fjärdedel av bolagets arbetsstyrka i landet.
– Jag känner att det är en svart dag för Skellefteå och Västerås. Och att många av våra medlemmar är oroade och att många familjer är oroade för framtiden, säger IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

ANNONS
|

Batteritillverkaren Northvolt har beslutat att skära ned med 1 600 tjänster i Sverige.

Enligt bolaget betyder det 1 000 anställda i Skellefteå, 400 personer i Västerås och ytterligare 200 anställda i Stockholm.

Det är ungefär 25 procent – eller en fjärdedel – av alla anställda i Sverige. Och 20 procent av den globala arbetsstyrkan.

Fakta: Från framtidshopp till kris

Northvolts ekonomiska kris beror på flera faktorer:

• Kostnadsproblem: Företaget spenderar mer pengar än vad det har råd med, vilket gör att de snabbt förbrukar sina resurser. Detta har lett till akuta behov av besparingar och personalneddragningar.

• Obetalda fakturor: Under hösten kunde SVT avslöja att Northvolt har obetalda fakturor till ett värde på drygt 120 miljoner kronor hos Kronofogden.

• Minskad efterfrågan: Efterfrågan på litiumjonbatterier har minskat på grund av avtagande elbilsförsäljning i Europa, enligt fordonsanalytikern Hampus Engellau. Slopade elbilsbonusar och en allmänt sämre ekonomisk situation har påverkat marknaden negativt.

• Ökad konkurrens: Kinesiska tillverkare, särskilt CATL, kan tillverka batterier till mycket lägre kostnad, vilket sätter press på Northvolt att konkurrera med lägre priser.

• Överkapacitet i batterimarknaden: Globalt finns en stor överkapacitet på batterier, vilket har lett till sjunkande priser och svårigheter att nå lönsamhet för Northvolt.

Pausar expansionsplaner – fokus på kärnverksamhet

Den stora nedskärningen följer vad bolaget kallar en strategisk översyn kopplat till omfattande ekonomiska svårigheter på senare tid.

– Vi måste nu fokusera all energi och investeringar på vår kärnverksamhet. Framgång i upptrappningen av produktionen vid Northvolt Ett är avgörande för att kunna leverera till våra kunder och möjliggöra en hållbar affärsverksamhet. De senaste produktionsrekorden vid Northvolt Ett visar att vi är på rätt väg, men de beslut vi fattar i dag, hur tuffa de än må vara, är nödvändiga för Northvolts framtid, kommenterar bolagets vd Peter Carlsson i ett skriftligt uttalande.

ANNONS

Måndagens beslut innebär att det pågående expansionsprojektet på fabriken Northvolt Ett i Skellefteå kommer att pausas. Expansionen var tänkt att tillföra ytterligare 30 gigawattimmars battericellskapacitet årligen till fabriken.

Detta följer på tidigare beslut gällande batteritillverkningen i norr och innebär att fabriken i Skellefteå nu sätts i underhållsläge.

Vad gäller verksamheten i Västerås kommer expansionen och satsningen kring Northvolt Labs att bromsas.

– De beslut som meddelades i dag är både utmanande och smärtsamma. Jag och alla mina kollegor på Northvolt kommer att göra allt vi kan för att stödja de kollegor som så småningom kommer att lämna företaget. Besluten är dock nödvändiga för att anpassa oss till den rådande verkligheten och möjliggöra Northvolts långsiktiga framgång. Vi är fast beslutna att övervinna de utmaningar vi står inför och att komma ut starkare och mer slimmade när vi fortsätter framåt i vårt arbete för att bidra till ett mer hållbart samhälle, säger Peter Carlsson i pressmeddelandet.

Alla uppsägningar är föremål för pågående förhandlingar med fackföreningar, uppger Northvolt.

IF Metall: ”Svart dag”

Exakt hur många som kommer få gå är inte klart än, påpekar IF Metalls förbundsordförande Marie Nilsson.

– Jag känner att det är en svart dag för Skellefteå och Västerås. Och att många av våra medlemmar är oroade och att många familjer är oroade för framtiden. Och drömmar kanske går i kras. Det är väl det jag funderar på just nu. Sedan har vi som facklig organisation en roll i att stötta och hjälpa alla våra medlemmar på alla sätt vi kan nu. Att förhandlingar tar vid, säger hon och fortsätter:

ANNONS

– Vi har sett en siffra på 1600 personer man varslar. Men brukligt är att man lägger ett varsel och sedan vidtar förhandlingar där man får se de exakta siffrorna när man vet hur produktionen ska se ut. Vi vet inte heller fördelningen idag mellan arbetare och tjänstemän.

Hur ska man se på den batterifabrik som Northvolt bygger med Volvo Cars i Göteborg. Ger det anledning till oro?

– Det är betydligt stabilare här där man har med Volvo Cars som en part. Sedan tror jag att Skellefteå har helt andra utmaningar än Göteborg och Västra Götalands-regionen. Här är det enklare än vad det är i Norrland att åstadkomma inte minst kompetensförsörjning och pendelavstånd för möjligheter och möjligheter att komma hit.

Fakta: Northvolt

  • Northvolt tillverkar battericeller till fordonsindustrin och räknas som en av de viktigaste nya företagen i Europa inom området.
  • Företaget grundades av vd Peter Carlsson tillsammans med tidigare kollegan från Tesla, Paolo Cerruti. Bland grundarna finns också tunga investerarna Harald Mix och Carl-Erik Lagercrantz genom bolaget Vargas.
  • 2017 offentliggjordes planer på en batterifabrik i Skellefteå efter en ”skönhetstävling” mellan olika städer.
  • Northvolt har i dag omkring 7 000 anställda.
  • Största ägare är Volkswagen, Goldman Sachs, Vargas Holding och vd Peter Carlsson via sitt bolag.

Källa: Northvolt, Di, TT

”För många och stora projekt samtidigt”

För många bollar i luften samtidigt, är fordonsanalytikern Hampus Engellaus tolkning av Northvolts kris och omfattande sparpaket på måndagen.

– Det är helt uppenbart att det här bolaget behöver se över sin kostnadsstruktur, man har haft lite för många och för stora projekt samtidigt. Det har skapat en del problem för dem, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.

De omfattande satsningarna har också kommit att drabbas av en snabbt svalare efterfrågan på elbilssidan, enligt fordonsanalytikern.

ANNONS

– Samtidigt har elbilsefterfrågan stannat av lite och några av Northvolts kunder kommer också behöva se över sina kostnader. Då är det naturligt att det blir så här, säger Hampus Engellau.

Efterfrågan på litiumjonbatterier som fordonsindustrin använder var förra året 950 gigawattimmar globalt. Samtidigt låg produktionen på 2 600 gigawattimmar, enligt Hampus Engellau i en tidigare intervju med GP.

Volvo Cars om batterifabriken: ”Inga kommentarer”

Northvolt bygger sedan tidigare tillsammans med Volvo Cars en batterifabrik i Torslanda. Anläggningen väntas kosta ett tjugotal miljarder kronor och när GP kontaktar Volvo Cars angående beskedet om Northvolts varsel vill biltillverkaren ligga lågt. I ett mejl skriver de:

”Vi följer utvecklingen kring Northvolt noggrant. Volvo Cars fortsätter bygga en flexibel och diversifierad batteri-leverantörskedja över flera marknader och med flera leverantörer, och Novo är en del av den diversifieringsstrategin. Vi kan inte kommentera vidare i nuläget.”

LÄS MER:Kristersson: Staten kommer inte att gå in med ägande i Northvolt

LÄS MER:Northvolts resa från framtidshopp till kris

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS