Einride gör miljardförlust – men tredubblar omsättningen

Transport- och teknikföretaget Einride gör en miljardförlust. Men vd Robert Falck är nöjd då man samtidigt tredubblar omsättningen för bolaget, uppger han för Di.

ANNONS

Einride är ett företag som grundades 2016 av chalmeristen Robert Falck och ett antal andra personer och har de två stora kontoren i Göteborg och Stockholm – med mycket utveckling och även produktion i Göteborg. Även om bolaget fått mycket uppmärksamhet för sina förarlösa, elektriska lastbilar – poddar – är det transportlösningar och inte fordon som är affärsidén. Kunder är företag som Maersk eller Lidl, inte de åkerier som till exempel lastbilsjätten AB Volvo har som kunder.

Ökad omsättning – kraftig förlust

Och när det fortfarande unga techbolaget nu lämnat in sin årsredovisning för ifjol till Bolagetsverket, visar den på en – fortsatt – betydande förlust, skriver Di. Omsättningen låg på lite över 185 miljoner kronor och rörelseförlusten låg på 1,3 miljarder kronor för 2023. Det var en större förlust än året innan, men samtidigt uppvisar man en mer än tre gånger så hög omsättning. Och omsättningen är något vd:n och grundaren Robert Falck tar fasta på i sin kommentar till Di.

ANNONS

– Jag sa att vi skulle trippla omsättningen och det gjorde vi också, vilket är direkt kopplat till kundleverans. Upplevelsen är att både marknaden och teknikoptimismen är på väg tillbaka.

Osäker marknad ledde till osäker värdering

Efter inflations- och energikrisen 2022 med stigande räntor blev många så kallade techbolag ifrågasatta på marknaden. Orsaken är att affärsmodeller med stark expansion med stora investeringar och vinster i en framtid, blev negativt värderat i ett tufft makroekonomiskt läge. I ett kritiskt reportage i magasinet Filter ifjol konstaterade tidningen att Einride då bara hade intäkter som en Ica-affär, men en värdering på flera miljarder.

Enligt vad Di erfar har de namnkunniga kunderna som Heineken, Maersk, SKF eller Ldld skrivit på kundkontrakt till ett värde av 55 miljarder kronor för Einride, vilket skulle peka på stora, framtida intäkter för bolaget. Samtidigt framhåller Robert Falck till Di att det tar tid att bygga upp de transportkedjor som är förutsättningen för att kunna leverera enligt kontrakten.

– Hårdvarusidan är den begränsande faktorn. Kundefterfrågan finns, men det tar tid att bygga upp försörjningskedjan, säger Robert Falck till Di.

LÄS MER:Einride börjar transportera chips åt Pepsis dotterbolag i England

LÄS MER:Så utmanar Einride jättarna – vill hellre vara Stena än Volvo

LÄS MER:Volvo visar helt självkörande lastbil i USA – kan snart vara på vägarna

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS