Hundratals i kö när hajpade skönhetsmärket öppnade i Nordstan

Sydkoreansk hudvård har snabbt blivit en internationell succé. Under fredagsmorgonen öppnade ”K-beauty”-kedjan Yeppo & Soonsoo i Nordstan – något som fick hundratals ungdomar att kliva upp mitt i natten för att köa.

ANNONS
|

I början på juni öppnade Bianco Ingrossos Caia Cosmetics sin butik i centrala Göteborg. Hajpen lät inte vänta på sig och köbildningen startade redan dagen innan premiäröppningen.

Under fredagen var det dags för nästa skönhetsmärke att klippa invigningsbanden när Yeppo & Soonsoo, kända för sin koreanska hudvård, öppnade i Femmanhuset vid klockan 10.

GP var på plats redan vid sjutiden på morgonen men var allt annat än ensamma. Kön som började i köpcentrets östra del, i närheten av Centralstationen, ringlade sig runt hörnet och sträckte sig hela vägen förbi Systembolaget i andra änden av gallerian.

Nästan allra längst fram stod 16-åriga Therese Huang som köat sedan 05.20 på fredagsmorgonen.

ANNONS

– Jag är lite intresserad av koreanska grejer och gillar K-pop, det är en koreansk kultur, säger hon.

Therese Huang, 16, stod långt fram i kön till den nya butiken.
Therese Huang, 16, stod långt fram i kön till den nya butiken. Bild: Barzan Dello

Trots att flera hundra ungdomar, framför allt tonårstjejer, stått i kön i timmar under morgonen var stämningen positiv och ordnad innan öppningen. Therese Huang själv tyckte inte att det var några större problem med att köa.

– Det har varit kul. Jag har ju ändå en person att prata med, säger hon och pekar på sin kusin bredvid.

Kan innehålla snigelslem

Sydkoreansk hudvård, eller K-Beauty som den också kallas, har snabbt blivit en succé världen över. Produkterna ska generera olika former av glans eller återfuktning och konceptet har väckt mycket uppmärksamhet på grund av ingredienserna. Bland annat kan produkterna innehålla saker som snigelslem, fermenterade sojabönor eller lakritsrot.

Yeppo & Soonsoo är ursprungligen ett finskt företag och i sortimentet återfinns utöver hudvård även smink och hårprodukter. I och med butiksöppningen garanterades de 250 första personerna i kön varsin goodiebag innehållandes olika skönhetsprodukter.

Syskonen Lino, 22, och Sara Rahim, 19.
Syskonen Lino, 22, och Sara Rahim, 19. Bild: Barzan Dello

Goodiebagen verkar ha varit huvudanledningen till att så många ställt sig och köat, men inte för alla.

– Syrran drog mig hit, säger Lino Rahim, 22, och berättar att de tvingades ta taxi vid femsnåret av rädslan för att inte hinna i tid.

ANNONS

Systern Sara Rahim, 19, verkade vara desto mer nöjd och var förväntansfull inför butiksöppningen.

– De väljer att dela ut goodiebags och det är kul att passa på tänker jag.

– Det känner inte jag till. Jag trodde det var en matbutik, en asiatisk matbutik, säger Lino Rahim och skrattar.

LÄS MER:Högt tryck på sista minuten-resor

LÄS MER:Så skyddar sig turistorterna – mot dig

LÄS MER:Här är nya lyxhotellet utanför Göteborg

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS