Koenigseggs visar upp ny fyrsitsig monsterbil

Den har plats för fyra personer, infäste för barnstol, rymmer fyra resväskor – och har motorer på 2 300 hästkrafter. Supersportbilsmärket Koenigsegg i Ängelholm visar nu upp sin senaste kärra, Gemera.
– Den här fyrsitsiga bilen är den snabbaste bilen när det gäller acceleration och slår de flesta tvåsitsiga på racerbanan, säger vd Christian von Koenigsegg.

ANNONS
|

Koenigsegg är känt som ett märke som tävlar om att producera de allra snabbaste bilarna som går att köra i vanlig trafik, med prislappar som kan ligga på flera tiotals miljoner kronor. Typiskt sett för sådana här supersportbilar handlar det om tvåsitsiga fordon med minimala utrymmen. Men redan tidigare har Koenigsegg till exempel försett bilmodeller med takbox – för att kunna köra superbilarna på fjällsemester.

Men 2020 visade märket upp en första prototyp av en fyrsitsig bil med mer generöst bagageutrymme, Gemera. Och i veckan visade vd Christian von Koenigsegg upp den produktionsfärdiga modellen. Och nu har märket lagt till ett motoralternativ som slår de flesta andra på marknaden.

ANNONS

En armé av hästar under huven

Hybridbilen har förutom en 800 hästkrafters elektrisk motor också en 1 500 hästkrafters V8 förbränningsmotor, hämtad från modellen Jesko. Enligt vd:n är 2 300 hästkrafter nytt rekord för en produktionsfärdig bil som ska tillverkas i en hel serie.

– Den här fyrsitsiga bilen är den snabbaste bilen när det gäller acceleration och den slår de flesta tvåsitsiga bilar på racerbanan tack vare sin fyrhjulsdrift, säger Christian von Koenigsegg i lanseringsvideon.

Redan tidigare ska versionen med 1 700 hästkrafter av bilen, som av motorpress beskrivits som en familjebil då den har såväl barnstolsinfästningar och fyra säten, ha en acceleration från 0-100 på under två sekunder, samt en toppfart som ska nå över 400 kilometer i timmen. Den varianten heter Gemera TFG.

Rymmer fyra kabinväskor

Exakt vad de tekniska specifikationerna för maxfart blir på toppvarianten, med namnet Gemera HV8, har inte offentliggjorts. Men räknat i vridmoment handlar det om 2 750 newtonmeter enligt märket. Den bästa varianten av elbilen Polestar 2 har till exempel ett vridmoment på 740 newtonmeter och accelererar 0-100 på lite över fyra sekunder.

Inte heller priset har offentliggjorts. Tidigare hette det att TFG-varianten började på 18 miljoner kronor.

Koenigsegg framhåller också att förbränningsmotorn, vars bränsletank är på 115 liter, kan köra på förnybart bränsle.

ANNONS

När det gäller lastutrymmet så låter 200 liter eller fyra kabinväskor inte särskilt mycket för en ägare av en Volvo kombi, men i sportbilssammanhang är det rätt rymligt. Christian von Koenigsegg framhåller också lösningar som kan göra färden i vrålåket bekvämare – som fyra kopphållare, där två kyler en dryck och två håller drycken varm.

– Du kan ha en milkshake bredvid en varm kaffe i timmar i bilen, uppger Christian von Koenigsegg.

Produktionen av den nya bilen börjar nästa år i Koenigseggs nya fabrik i Ängelholm.

LÄS MER:Koeningsegg öppnar ny fabrik – första på 50 år

LÄS MER:Koenigsegg gasar vidare – rekordhög vinst trots kriget

LÄS MER:Halldora von Koenigsegg i stor intervju om lyxbilarna som tillverkas i Ängelholm: Byggs för ett evigt liv

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS