En av Nimbus båtar visas upp i samband med båtmässan i Göteborg. Arkivbild.
En av Nimbus båtar visas upp i samband med båtmässan i Göteborg. Arkivbild. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Nimbus Group i kris – stänger två fabriker

Svenska båttillverkaren Nimbus Group, med bas i Göteborg, har beslutat att stänga sina två båtfabriker i Finland.
Beslutet innebär att omkring 140 anställda får gå.
– Efter pandemin så mattades småbåtsmarknaden av relativt snabbt, säger vd Jan-Erik Lindström.

ANNONS
|

Nimbus Group grundades 1968 och har sitt huvudkontor i Långedrag. I dag tillverkar och säljer företaget fritidsmotorbåtar under flera märken med Norden, Europa och USA som största marknader.

2023 omsatte hela koncernen 1 898 miljoner kronor och hade 511 anställda. Rörelseresultatet 2023 låg på strax över 45 miljoner kronor, jämfört med närmare 150 miljoner 2022.

Nu stänger företaget sina två fabriker i Kuopio respektive Larsmo, vilket påverkar 140 anställda som får gå. Merparten av de som påverkas har dock varit permitterade sedan tidigare, enligt bolaget.

Småbåtar säljer sämre

Anledning är den vikande marknaden för småbåtar, vilket har bidragit till betydande förluster för koncernen under flera kvartal.

ANNONS

– Under pandemin ville väldigt många ha båt. Efter pandemin och med den begynnande lågkonjunkturen så mattades småbåtsmarknaden av relativt snabbt och många tillverkare blev sittande med lager och tvingades till kostnadsrationaliseringar, säger vd Jan-Erik Lindström.

Samtidigt konstaterar han att marknaden för större fritidsbåtar ser bättre ut.

Enligt Lindström drabbades den nordiska småbåtsindustrin särskilt hårt då Norden var först in i den sämre marknaden, och mindre båtar är inte lönsamma att fraktas längre sträckor från där de produceras.

– Även om det i dag finns positiva signaler i Norden så är vår förväntan att marknaden för småbåt kommer vara fortsatt påverkad även under åtminstone starten av 2025, säger Jan-Erik Lindström.

Nimbus Group riktar nu i stället in sig mer mot produktionen av premiumbåtar som är mindre konjunkturkänsliga och kan fraktas längre sträckor.

– Vi pratar om vårt DNA, det är där vi kommer ifrån och det har alltid varit vår kärnverksamhet. Premiumsegmentet tål att fraktas utifrån en prisbild vilket öppnar hela den globala marknaden för oss.

Kommer inte att påverka svenska fabriker

Enligt Lindström är det inte aktuellt med fler fabriksstängningar med anledning av omställningen mot premium-segmentet.

– Fabriken i Kuopio är där vi producerar alla våra småbåtar. Det är inom småbåtsverksamheten vi drar ned vår kapacitet, så inga fler planerade.

ANNONS

Nimbus har båttillverkning i Mariestad och Norrtälje i Sverige. Men den produktionen påverkas inte av omställningen enligt Lindström.

– Det är två helt skilda affärsmodeller i botten så jag ser ingen anledning till att varken den svenska delen, eller någon av de övriga skall påverkas då den här åtgärden riktar sig, som nämnt, mot småbåts segmentet.

Nimbus noterades på First north i februari 2021. Efter måndagsförmiddagens besked är aktien oförändrad, men den har under 2024 backat med drygt 22 procent, rapporterar Dagens industri.

LÄS MER:Lyxbåtar och klimatvänligt trendar på båtmässan

LÄS MER:Göteborgsbolag rusar på börsen

LÄS MER:Hamnstrejk i USA kan innebära fraktkaos

ANNONS