Prisrusning på jordgubbar innan midsommar

Jordgubbarnas högtid midsommar är här och dagarna innan har försäljningen av de röda bären ökat drastiskt. Med det har även priset gått upp. Samma visa varje år men varför?
– Alla stegen i kedjan handlar egentligen om samma sak: Efterfrågan, säger Ulf Mazur, prisexpert.

ANNONS
|

Ett klassiskt sommarinslag i gatubilden är alla bärförsäljare som slagit upp sina stånd runt om i Göteborg. Med en knapp vecka kvar till midsommar skyltas det med jordgubbspriser på allt ifrån 30 kronor asken till svenska jordgubbar för 55 kronor asken.

Dagen innan midsommar har dock skyltarna bytts ut. En ask som tidigare kostat 30 kronor kostar i dag 80. De svenska jordgubbarna som tidigare kostat 55 kronor asken kostar i stället 89 kronor. Men vem är det egentligen som sätter priset för det röda bäret som vi så tydligt förknippar med midsommar?

– Priserna har i allmänhet blivit dyrare med inflationen och vi tjänar inte så mycket på varje ask. Men egentligen är det odlarna som sätter priset. De vet att det kommer vara mycket försäljning till midsommar och då höjs inköpspriset, säger en försäljare som säljer bär på flera ställen i Göteborg.

ANNONS

”Utbud och efterfrågan som styr”

Ulf Mazur, grundare för prisjämförelseappen Matpriskollen, menar att grunden läggs hos odlarna, som sätter priser utifrån faktorer såsom skördar och mängden bär.

– Priset sätts utifrån bärodlaren och det är klart att det inte är givet att alla höjer priserna dagen innan midsommar, men i det här fallet så är det utbud och efterfrågan som styr, säger Ulf Mazur.

Ulf Mazur, en av grundarna av konsumenttjänsten Matpriskollen.
Ulf Mazur, en av grundarna av konsumenttjänsten Matpriskollen. Bild: Caisa Rasmussen/TT

Han förklarar att bärförsäljarna egentligen har ganska lite att säga till om då konkurrensen till viss del kan tvinga säljare att öka sina priser.

– Alla stegen i kedjan handlar egentligen om samma sak: Efterfrågan. Handlaren kommer alltid leta efter någon som säljer billigare.

Jordgubbssäljaren GP pratat med menar att marginalen per såld ask inte är särskilt stor. I snitt tjänar de cirka 20 kronor per såld ask och det ska täcka bland annat personalkostnader och bränslepriser för utkörning av jordgubbar.

– Många tycker att det är dyrt men vi kan egentligen inte göra något åt saken då vi inte sätter inköpspriserna. Sen finns det kunder som är villiga att betala en del för svenska jordgubbar. Men prissättningen påverkar oss också för vi måste tjäna på det, säger bärförsäljaren.

Makten ligger hos konsumenten

Ulf Mazur menar att en del av grundproblemet till att vi i dag har dyra jordgubbar är att folk accepterar priset.

ANNONS

– Dagen innan midsommar är det verkligen hög efterfrågan, men det betyder inte att de kan ta vilket precis som helst så länge det finns fler butiker och vi som konsumenter kan röra på oss. Om vi inte markerar att vi tycker att det är för dyrt, ja då kommer de fortsätta sälja det dyrt.

Så makten ligger hos mig som konsument att påverka priset?

– Ja, så länge det finns ett utbud av andra matbutiker eller jordgubbsstånd som gör att vi kan röra på oss och gå till en annan butik som har bättre pris. Köp inte om det är för dyrt helt enkelt.

Han förklarar att en risk med att det nu sakta går mot så kallade ”bättre tider” är att vi som konsumenter slappnar av och inte reagerar lika starkt på höga priser, och varje gång man köper en dyr ask jordgubbar så indikerar det för handlaren att det funkar med det höga priset.

LÄS MER:Bröderna bjuder in ensamma till midsommar i Munkedal

LÄS MER:Så blir midsommarvädret i Göteborg

LÄS MER:Här kan du fira midsommar i Göteborg

ANNONS