Recension: Så bra är uppdaterade versionen av elbilen Porsche Taycan 4S

Under pandemin kunde man få upplevelsen att var och varannan storstadsbo uppgraderade till större bostadsrätt och Porsche Taycan. Men fallhöjden har varit hög sedan dess. Fina begagnade exemplar av Taycan säljs för mindre än halva priset – samtidigt som en uppdaterad förbättrad version har kommit. Vilken ska man välja?

ANNONS

Höga räntor och indragna subventioner har lett till en minskning av elbilsförsäljningen. Hur lång elbilsdippen blir återstår att se. I september syntes för första gången en svag uppgång bland registreringarna i Sverige, som till största del beror på Teslas offensiva säljkampanjer med nollränta. Tesla Model Y eller 3 må vara svårslagna val för plånboken för den som söker en ny elbil, men den riktiga dröm-elbilen för många är ändå Porsche Taycan.

Det var med Taycan som den tyska tillverkaren tog steget fullt ut till eldrift 2019. Mottagandet var odelat positivt. Till skillnad från Tesla Model S kunde man i den tyska utmanaren förnimma sportbilskänsla med låg tyngdpunkt och stark vägnärvaro. De första recensionerna var som sagt positiva, men i takt med vinterns sjunkande temperaturer vittnade ägare om att varken laddhastighet eller räckvidd mötte förväntningarna, trots att bilen hade ett snabbladdande 800-voltsystem.

ANNONS

Porsche Taycan 4S

Pris: Från 1,4 miljoner.

Drivlina: Fyrhjulsdrift, dubbla elmotorer.

Maximalt, hästkrafter: 544

Maximalt, vridmoment: 695 Nm

0-100 km/h, med launch control: 3,7 s

Toppfart: 250 km/h.

Batteri: 89-105 kWh (800 V). Det större batteriet kostar 65 000 kronor.

Räckvidd (blandad körning enligt WLTP): 56-64 mil.

Laddtid 10 till 80 procent (DC): 18 minuter.

Laddtid 0-100 (AC) 11/22 kW: 11 timmar/ 5,5 timmar.

Längd/bredd/höjd (meter): 4,9 x 2,1 x 1,3.

Förbrukning, blandad körning, WLTP: 18,8-21,7 kWh/100 km

Fem år senare har man nu gjort ett omtag på modellen och fler konkurrenter har dykt upp.

Detta är nytt med uppdaterade Porsche Taycan

Ett vaket öga kan notera ny design och nya strålkastare i front och akter. Det man lagt mest krut på är att ge bilen längre räckvidd, göra den mer effektiv och snabbladdande genom att uppdatera elmotorer och batterier, samt att göra den lättare (minus 15 kilo) trots mer utrustning och större batteri.

De fyrhjulsdrivna versionerna går nu även att få tillsammans med ett uppdaterat aktivt chassi. Luftfjädring är numera standard även på den bakhjulsdrivna versionen.

Vi har provkört den fyrhjulsdrivna versionen Taycan 4S för att instegsmodellen helt enkelt känns lite väl sansad för att vara en Porsche. 4S har 544 hästar (598 hästar med overboost) och gör 0 till 100 på 3,7 sekunder. Räckvidden är 55-64 mil enligt mätnormen WLTP och priset börjar på 1,4 miljoner. Innan uppdateringen kostade samma version från 1,2 miljoner, hade 489 hästar, gjorde 0 till 100 på 4 sekunder och räckvidden var då på 43-51 mil.

Konkurrenterna

Tesla Model S

Pris: Från 1,2 miljoner

Plus: Laddnätverk, infotainment, räckvidd, prestanda.

Minus: Kvalitetskänsla, inte lika vassa köregenskaper som Porsche. Inte så snabbladdande. Joke-ratten är inte bra.

Polestar 4

Pris: Från 700 000 kronor.

Plus: Bra pris i jämförelse, design, interiör, kvalitetskänsla, komfort, enormt baksäte och räckvidd.

Minus: Ingen bakruta, stort bagageutrymme men inte vidare hundvänligt. Laddar inte så snabbt.

I grunden är batteriet på 89 kilowattimmar, väljer man till Battery Performance Plus för 65 000 kronor får man ett större på 105 kilowattimmar. Tidigare gav tillvalet endast 93 kilowattimmar.

Sammantaget är detta stora förbättringar som ger en ökad räckvidd på 12-13 mil i teorin jämfört med tidigare.

ANNONS

Men i verkligheten då? Som vanligt beror räckvidden på hur snabbt man kör och utomhustemperaturen, men man kommer utan tvekan 40 mil i taget – vilket är bra mycket längre än vad de flesta orkar köra innan det är dags för en bensträckare och kaffepaus.

Förbluffande att köra nya Taycan

Laddningen och förvärmningen av batteriet har uppgraderats och numera laddar bilen från 10 till 80 procent på 18 minuter i 15 grader istället för på 37 minuter (som i föregångaren). Detta fick vi dock inte lov att testa under sommarens värmebölja. Uppdateringarna gör att räckviddsångesten numera övertrumfas av att man hinner bli nödgad att besöka en toalett långt innan det har blivit dags att stanna och ladda.

Hur är bilen att köra?

Förbluffande. Trots dimensionerna och vikten på 2,4 ton (som en jämförelse väger Panamera Hybrid 1,9 ton) är känslan att man kliver ner i en sportbil. Sittpositionen är låg. Det krävs med andra ord en viss spänst för att ta sig in och ur bilen. Förutom specialmodellen 918 Spyder är Taycan den bil med lägst tyngdpunkt av alla Porsches modeller, vilket i och för sig inte är konstigt med tanke på att det ligger ett stort batteri under golvet. Accelerationen är härlig och tack vare den tvåstegade växellådan (ovanligt bland elbilar och en teknisk lösning som kan liknas vid en överväxel för att hålla nere förbrukningen), kan man även förnimma ett växelknyck vid fullgasaccelerationer som påminner lite om känslan vid en kick-down i en bensinbil. Styrningen är utsökt och precis, vilket sällan är fallet i elbilar. Men samtidigt har Taycan skön långvägskomfort och bra stabilitet på motorväg.

ANNONS

Ska du köpa en gammal eller ny Taycan?

Kvalitetskänslan är hög. Här märker man inte några elbilsbesparingar. Däremot ska sägas att Porsche inte har det bästa infotainmentsystemet. I Taycan är miljön heldigital. Skärmen framför ratten är lätt böjd som i en sportbil, men mittenskärmen är dock ganska liten och röststyrningen inte i närheten av så bra som hos konkurrenterna. På denna punkt har man inte kommit lika långt som övriga premiumtillverkare.

Baksätet är bättre för barn än för vuxna. Eftersom bilen är ganska låg har man tack vare fotbaljor i golvet skapat bättre fotutrymme. Bagageutrymmet är inte det mest praktiska – för familjer är därför kombiversionen att rekommendera.

Porsche Taycan i uppdaterat utförande.
Porsche Taycan i uppdaterat utförande. Bild: Julia Brzezinska

Vilken bil ska man välja?

Det går att köpa föregående modell för runt 700 000 kronor idag – där nybilspriset varit runt 1,5 miljoner eller mer. Taycan har haft ett stort värdetapp på upp till 20 000 kronor i veckan, men är inte ensam om detta. Även Tesla Model S och Mercedes mest påkostade elbilar har haft dåliga andrahandsvärden.

Äldre Taycan har som sagt kortare räckvidd och aningen längre laddtider, i övrigt är det oerhört lite som skiljer bilarna åt. Om du sällan kör långt och snabbladdar på vintern kan du få en av marknadens härligaste elbilar med riktigt hög utrustningsnivå – som dessutom rullat ganska få mil till mindre än hälften av nypriset. Den största värdeminskningen är som sagt redan förbi, men det man ska komma ihåg när man köper en bättre begagnad bil är att vagnskadegarantin löper ut efter tre år – och då blir man tvungen att teckna en helförsäkring som är ganska saftig för en Taycan. För en förare i 40-årsåldern landar den på drygt 20 00 kronor per år.

ANNONS

Majoriteten av alla nya Taycan köps av företag. Förmånsvärdet för en ny bil är runt 15 000 kronor per månad om man tar bilen via jobbet. Sedan får man räkna med ett värdetapp som beräknas bli minst 40 procent på tre år och 6 000 mil. Att köra Porsche har aldrig varit billigt.

Så bra är Porsche Taycan 4S

Plus

Sportbilskänsla

Laddning

Räckvidd

Design

komfort

Minus

Interiören

Infotainment

Baksäte

Värdeminskning

Totalekonomi

LÄS MER:Så kör du som en Rolls Royce-chaufför

LÄS MER:Julia Brzezinska testar: Polestar 4 mot Audi Q6 e-tron

LÄS MER:Nya EX90 eller uppdaterade XC90, vilken är bästa köpet?

LÄS MER:Volvo EX90 har lyxkänsla – men också en pinsam detalj

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS