Arkivbild. Twilfit AB fälls av Reklamombudsmannen.
Arkivbild. Twilfit AB fälls av Reklamombudsmannen.

Reklam med bakande kvinnor i underkläder fälls

Underkläder marknadsförs med kvinnor iklädda spetsbehåar, stringtrosor och vita hucklen – bakandes med lerfat mellan låren och mjöl på kinderna. Nu fäller Reklamombudsmannen (RO) Twilfit AB för könsdiskriminerade reklam.

ANNONS
|

Den kritiserade bilden har publicerats på Instagram, Facebook samt företagets egna hemsida, och visar en ny kollektion för damunderkläder från Twilfit by Change Lingerie. Enligt RO:s beskrivning föreställer den två kvinnor som sitter framför en port, iklädda spetsbehå, spetsstringtrosor och vita hucklen. Kvinnorna ska enligt beskrivningen sitta med benen brett isär och balansera varsitt lerfat med deg mellan låren. ”Båda kvinnorna har mjölfläckar i ansiktet, på bröst­korgen och på benen”, skriver RO.

Reklamen har anmälts av två privatpersoner, som båda anser att den är könsdiskriminerande. Ena anmälaren menar att handarbetet inte har någonting med underkläderna att göra, och enligt den andra är det ”en otroligt orealistisk situation som är överdrivet sexualiserande”. I anmälan riktas också kritik mot att kvinnorna är ”närmast nakna” i en stereotypisk könsroll.

ANNONS

Ser lite ”busiga” ut

”Att kvinnorna dessutom bär huck­len och ser lite ’busiga’ ut, eftersom de har fått mjöl på sig på diverse ställen på kroppen, bland annat i ansiktet, framstår kvinnorna som ännu mer utsatta”, står det i anmälan.

Nu fäller RO Twilfit AB för reklamen. Bland annat menar man att kvinnorna framställs på ett sätt som är nedvärderande mot kvinnor i allmänhet.

”Nämnden finner att kvinnorna genom sin klädsel, miljön de befinner sig i och deras sätt att posera framställs på ett sexu­aliserat sätt”, skriver nämnden i beslutet.

Företaget menar däremot att tanken bakom fotograferingen är att leka med klichéer – och att ”det konstnärliga förhållningssättet bygger på en ironi”, enligt RO:s beslut. Twilfit skriver att kvinnorna inte poserar som objekt, utan att de ”visar upp friheten i att vara lekfull, ung och bekymmerslös”. Slutligen framhåller man att kampanjen handlar om att stärka kvinnor.

GP har sökt Twilfit.

LÄS MER:Bianca Ingrossos sminkbolag fälls för sexism – för fjärde gången

LÄS MER:RO: Kvinnor som sexobjekt i reklam med bilbatterier

LÄS MER:Samblas reklamfilm fälld: ”Nedvärderande bild av äldre”

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Alexander Piauger blickar ut i den finansiella världen och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS