GP har tidigare skrivit om att EU inför högre tullar på elbilsmärken som tillverkar fordon i Kina och importerar till Europa. Detta för att unionen anser att kinesiska staten gynnar produktionen av märkena i Kina vilket snedvrider konkurrensen mot produktion och bilmärken i Europa.
Som GP skrivit tidigare blev den provisoriska tullnivån för Geely, där Volvo Cars ingår, 19,9 procent. När EU-kommissionen justerar de provisoriska nivåerna nu i veckan så landar tullarna för Volvo – vars EX30-modell enbart tillverkas i Kina i nästan ett år till – på 19,3 procent. Volvo EX30 har blivit en storsäljare i Europa och är en viktig modell för Volvo Cars.
Tesla hamnar i ett bättre läge än Volvo
Volvo Cars får visserligen alltså en lägre tull än tidigare för elbilar importerade från Kina. Men det märke som producerar modeller som toppar försäljningslistorna i Sverige och EU, amerikanska Tesla, får ännu lägre tullar, rapporterar Dagens industri. Teslas tullar justeras ned till 9 procent för de bilar som produceras i Kina. Tidigare var nivån 21 procent.
Tullnivåerna nu är alltså provisoriska – i väntan på vad vad EU:s politiker fattar för beslut om permanenta tullar mot Kina när det gäller elbilar.
Högst provisoriska tullar har EU lagt på statliga kinesiska bilföretaget SAIC, som har märket MG, som varit ett populärt budgetmärke inom elbilar i Sverige. MG får tullar på 36,3 procent.
Tullarna läggs utöver de 10- procentiga tullar som redan existerar från EU mot Kina.
LÄS MER:Volvo Cars säljer allt fler elbilar
LÄS MER:Hotet mot Volvo Cars: Tullarna kommer att kosta miljarder
Missa inte det senaste från GP Ekonomi!
Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.
Anmäl dig till vårt nyhetsbrev
GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.
För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.