Volvo Cars miljöchef: Därför sänker vi målet

Mindre andel elbilar – mer koldioxidutsläpp. Volvo Cars nya mål med lägre andel elbilar till 2030 väckte uppmärksamhet för ett par veckor sedan.
– Men vi är fortfarande ledande i industrin, säger nya miljöchefen, Vanessa Butani.

ANNONS
|

Nyheten i korthet

  • Volvo Cars har en ny hållbarhetschef sedan i våras, Vanessa Butani. Hon och ledningen justerar nu målet för andelen elbilar till 2030, vilket kan öka koldioxidutsläppen.
  • Hon förklarar att företaget är fortsatt engagerat i målet om nettonollutsläpp till 2040, trots anpassningen till marknaden där fler konsumenter köper fler hybridbilar med bensinmotor.
  • Volvo lanserar ett nytt batteripass för att spåra bland annat mineralernas ursprung i sina elbilar.

Värmen är påtaglig denna tidiga höstdag – Vanessa Butani sitter högst upp på uteterrassen på femte våningen i Volvo Cars och AB Volvos nya upplevelsecenter, World of Volvo, bredvid Liseberg. Den stora tefatsformade träbyggnaden är byggd efter hållbarhetsprinciper och inspirerad av det kanske mest kända svenska kulturella uttrycket för vårt natur-vurmande: allemansrätten.

Vanessa Butani kommer ursprungligen från Kanada och har jobbat i Sverige i flera år och kommer närmast från Electrolux innan hon började som ny global miljö- och hållbarhetschef på Volvo Cars i april.

– Jag kom till Sverige 2006. Det finns mycket likheter mellan Sverige och Kanada. Jag får frågan ibland varför jag flyttade från ett mörkt och kallt land till ett annat.

ANNONS

– Men vad jag gillar med Göteborg är närheten till havet och att det är en vänlig stad som är relativt liten, men samtidigt har allt utbud man kan önska sig.

Fakta: Vanessa Butani

Aktuell som: Global hållbarhetschef hos Volvo Cars sedan april.

Bakgrund: Tidigare hållbarhetschef hos vitvarujätten Electrolux, som precis som Volvo Cars skrivit på att följa Parisavtalets mål om utsläpp som gör att jordens uppvärmningen underskrider 1,5 grader.

Från Toronto, ekonomexamen från Ivey Business School at Western University, Ontario.

Ålder: 44 år.

Familj: Man och två barn, bosatt i Påvelund.

Stort bilmärke på hemmaplan

Hon konstaterar att det är skillnad mellan Electrolux och Volvo Cars när det gäller storleken på företagen i Sverige.

– Electrolux har tusen anställda i Sverige och många i andra länder, medan Volvo Cars har en så stor närvaro på hemmaplan med 25 000 anställda i Göteborg.

– Volvo Cars har höga ambitioner om att vara en pionjär när det gäller att skydda såväl människor som planeten, vilket verkligen inspirerar mig.

På frågan vad hon hunnit göra sedan hon började i april säger hon:

– Jag har försökt träffa så många kollegor jag kan. Och jag har försökt träffa representanter ur vårt återförsäljarnätverk. Det handlar om att få redan på: Vad är Volvo för ett märke? Hur fungerar bilindustrin i stort? Och jag har förstärkt mitt team inom området ansvarsfulla affärer och regelefterlevnad. Och inte minst fokuserar jag nu på hur vi ska nå de mål vi satt upp för 2030 – att man integrerar hållbarhetsfrågorna i hela organisationen.

Sänkta ambitioner

Men dagen innan GP intervjuar henne har vd Jim Rowan och ledningen gått ut med att de inte räknar med att kunna nå en fordonsflotta som till 100 procent består av rena elbilar 2030. Ett mål som formulerades under dåvarande vd Håkan Samuelsson för några år sedan.

ANNONS

Volvo Cars har också visat upp en uppgraderad laddhybrid, XC90. Företaget har under den senaste tiden ägnat mer tid än tidigare åt att berätta hur bra deras hybrider är och hur bra de säljer – förutom de rena elbilar som har stått mycket i fokus tidigare. Hybrider har alltså förbränningsmotorer med bensindrift förutom eldrift, till skillnad från de rena elbilarna som drivs helt av batterier.

Fler hybrider jämfört med rena elbilar betyder också ett större utsläpp av koldioxid än man tidigare räknat med. Det nya målet innebär att Volvo Cars räknar med att ha 65-75 procent lägre utsläpp 2030 jämfört med 2018 – så sent som i våras satte man målet till 75 procent. Samtidigt förklarar Volvo Cars att man behåller målet för att ha ”nettonoll” utsläpp 2040.

Nettonoll utsläpp betyder att man minskar växthusgasutsläppen till nästan noll – i alla led. Det betyder från brytning av av mineraler i gruvor till när kunder laddar bilar, så krävs det att det enbart är grön energi som driver maskiner och motorer och transporter. Den lilla rest av klimatavtryck som ändå återstår åtgärdas med till exempel koldioxidavskiljning och lagring, så kallad CCS-teknik som handlar om att fånga in växthusgaserna från fabriksskorstenar och omvandla den till vätska.

ANNONS

Minskar fortfarande utsläppen tydligt

Det är ju ett väldigt ambitiöst mål ni och många andra bolag har satt upp. Varför ska man tro att ni kommer att nå målet 2040, när ni nu slopar de mindre ambitiösa målen för 2025 och 2030?

– Ja, vi är fortsatt helt engagerade i att nå målet vi satt upp för 2040 om nettonoll utsläpp. Och vi kommer fortsätter att ha målet att bli helt elektrifierade. Men det är inte en linjär resa som vi tidigare kanske trodde, utan vi behöver anpassa oss efter hur marknaderna ser ut. Men redan nu är nästan 50 procent av vår fordonsflotta elektrifierad. Och vi har minskat CO2-utsläppen från avgaserna från bilarna med 49 procent jämfört med 2018, säger Vanessa Butani.

– Vi har ytterligare fem elbilar som är under utveckling – ifall marknaden är redo så kommer vi att kunna vara redo att vara ett rent elbilsmärke 2030. Vi justerar egentligen inte målet så jättemycket.

Att alla era kunder till exempel ska ladda bilar med grön el – det ligger ju egentligen utanför er egen kontroll och är en större samhällsfråga. Finns det en risk att ha ett så omfattande mål som bolag?

– Det kan uppfattas som ett högtravande mål. Men det är samtidigt vad som krävs, eller hur? Vi måste vara en del i en större förändring, det kan inte bara handla om vad vi vill göra själva.

ANNONS

– Länder har gjort stora åtaganden när det handlar om att reducera koldioxidutsläppen. Och takten är inte tillräcklig, vad vi kan se nu. Vi behöver använda vår röst för att påverka – och vi hör till de ledande i branschen.

Hållbarhet även hos leverantörerna

Är de här målen för 2040 att betrakta som visioner eller är det hårda mål kring utsläppen?

– Nej, det är hårda mål.

Det är ju viktigt för kunder att bolag inte ägnar sig åt ”greenwashing”.

– Precis, och det är därför vi kommunicerar på det sätt vi gör nu. Vi visar att vi måste anpassa målen efter hur omvärlden ser ut. Och sedan hur vi kan få folk på många marknader som fortfarande har en attityd där de värderar bensinbilar högt och tycker elbilar är konstiga, att ändra de attityderna och börja anamma eldrift.

En annan hållbarhetsfråga är ju det sociala ansvaret bolag har. Det är ju svårt för konsumenter som köper bilar att veta under vilka arbetsförhållanden till exempel mineralerna som finns i batterierna utvunnits. Kan ni garantera att det är gjort på ett hållbart sätt?

– Det jag är säker på att är att vi kan vara säkra på att vi gör allt för att följa leverantörskedjorna hela vägen till gruvorna. Vi gör allt vi kan för att respektera mänskliga rättigheter och att produkterna inte kommer från dåliga arbetsförhållanden.

ANNONS

– Vi gör omfattande kontroller. Och när vi hittar en sak, så åtgärdar vi det snabbt. Men vi kan aldrig ha fullständig kontroll på hela leverantörs- och värdekedjan, den är gigantisk. Men vi kan arbeta med leverantörer så att det sker förändringar. Och ser vi inga förbättringar efter att vi påpekar att krävs förbättringar, så får vi ta ställning till om vi behöver avsluta de leverantörsrelationerna.

Här nämner Vanessa Butani en nyhet i den stora elsuven EX90.

– Ett bra exempel är det nya batteripass vi inför på EX90. Det är en QR-kod vi sätter på bilen. Där kan bilägaren logga koden och få information om statusen för batteriet i bilen – till exempel vilka mineraler batteriet innehåller och var det kommer från.

Spårar produkten tillbaka till gruvan

Du menar vilken gruva mineralerna brutits i?

– Ja, det stämmer. Och vi har märkt ett tydligt intresse för denna typ av information.

– Den här typen av information kommer att bli obligatorisk 2027, men vi inför det redan nu, för att pusha industrin i den här frågan.

Volvo Cars har ju en kinesisk huvudägare. Och det har blivit ökade spänningar mellan väst i form av USA och EU och Kina i takt med att landet utvecklats i en mer auktoritär riktning. Är det en fråga för dig som hållbarhetschef?

ANNONS

– Volvo är ju ett internationellt märke. Oavsett vem som är vår ägare behöver vi efterleva de internationella regelverken. Geopolitiskt kommer frågan om Kina och EU in när det gäller tullar till exempel.

Men betyder det något att ni har en kinesisk huvudägare?

– Nej, det ändrar inte vilka vi är som ett bolag, som är baserat här i Sverige. Och att vi har en verksamhet som bedrivs på en internationell marknad. Vi behöver fortfarande följa regelverken. Och vi har en uppförandekod som vi följer tydligt. Vi försöker påverka vår omgivning utifrån de värderingarna vi har som ett svenskt bolag.

LÄS MER:Volvo Cars och Northvolt söker 12 miljarder i statligt stöd för batterifabrik i Göteborg

LÄS MER:Här är allt du behöver veta om Volvos framtida bilar – namnen på de elektriska kombibilarna

LÄS MER:Volvo Cars backar från elbilsmålet

LÄS MER:Regeringen anklagas för att ligga bakom Volvo Cars bakslag

LÄS MER:Hotet mot Volvo Cars: Elbristen kan grusa bolagets planer

Missa inte det senaste från GP Ekonomi!

Nu kan du få alla våra ekonominyheter, reportage och analyser som en liten notis direkt till din telefon genom att klicka på följ-knappen vid taggen Ekonomi. I mobilen finner du den under artikeln och på sajt överst till höger om artikeln.

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP Ekonomis Ida Johansson och Alexander Piauger förklarar och analyserar privatekonomi och kommer med aktuella spaningar och lästips.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS