TV4:s kända nyhetsankare Peter Lindgren och Ulrika Nilsson. Från och med årsskiftet ska kanalen börja<a href="https://www.tv4.se/artikel/79Abq3ldmau5RD9E9686dD/tv4-s-storsatsning-saender-nyheter-hela-dagen" id="link-eeba83cd1ae0138735e8793155a99d90"> sända nyheter live</a> hela dagen.
TV4:s kända nyhetsankare Peter Lindgren och Ulrika Nilsson. Från och med årsskiftet ska kanalen börja sända nyheter live hela dagen. Bild: Dan Norrå/TV4

Emanuel Karlsten: Så har journalistiken blivit lönsam igen

TV4 ska sända nyheter hela dagen och plötsligt tycks journalistik inte längre vara ett ekonomiskt sorgebarn, utan lönsamt. Det vi ser är konturerna av en ny journalistisk högkonjunktur, skriver Emanuel Karlsten.

Det här är en debattartikel. Syftet med texten är att påverka och åsikterna är skribentens egna.

ANNONS

I veckan meddelade TV4 att de från och med årsskiftet ska börja sända nyheter live – hela dagen. I stället för repriser av ”Hem till gården” anses journalistik nu vara tillräckligt lönsamt för att också fylla timmarna fram till nyhetsprogrammet ”Efter fem”. Vilket innebär totalt minst 13 timmar direktsänd journalistik – varje dag.

Det är ett radikalt skifte. Inte minst för ett TV4 som 2013 stängde ned sin journalistiska satsning på live-tv, ”TV4 News”, och som 2014 gjorde samma sak med sina lokala tv-stationer eftersom journalistik var för dyrt. Så vad har hänt sedan dess? Paketeringen. Liksom kostnadskontrollen.

ANNONS

Journalistik har i många decennier mest nyttjats som ett sterilt berättande av nyheter: En monoton röst som redogör för en händelse och fokuserar på förloppet. Innehållet har gått före paketeringen och ”journalistik” har på något sätt uppfattats som en produkt som förstörs om den inte levereras i grå, tråkig förpackning.

Det TV4 kläckt under de senaste åren är hur journalistik kan fungera som en underliggande motor i ett berättande. Deras ”Nyhetsmorgon” har journalistik som botten, men vad programmet säljer är ”sällskap”. Programmet är inte designat för ett aktivt tittande, utan för att kika in i, som vore det ett fikarum.

Programledarna tar sig an ämnen utifrån naken nyfikenhet och låter gäster, experter eller kollegor driva nyhetsberättandet. Därmed blir programledarna ställföreträdande tittare och kan ställa yrvakna frågor med leenden eller skratt.

Det vi ser är inte en guldåder för journalistik

Det skapar kittlande spontanitet: Nyheterna är allvarliga – och att de finns som botten ger en känsla av nödvändighet – men formatet tar udden av det tråkiga. Det har blivit en succé och har också gjort att journalistiken inte alltid måste vara dyr. Man kan prata om det på andra sätt, sälja något annat. ”Nyhetsmorgon” har gått förbi SVT:s ”Morgonstudion” i tittning och förlängdes först till kl 12 och nu alltså till 17, då ”Efter fem” ska ta vid.

ANNONS

Det kan låta självklart, men givet den utveckling som journalistiska produkter har haft i samhället i allmänhet och TV4 i synnerhet är det ett trendbrott. Det sker samtidigt som Handelsbanken satsar hundra miljoner om året på att försöka skapa fristående journalistiska produkter (EFN) och där till exempel de digitala tidningarna Kvartal och Breakit lyckats bli ekonomiskt lönsamma.

Det vi ser är inte en guldålder för journalistik, men mediehus som förstått hur de skapar lönsamhet genom att anpassa sig till digitala landskap och en publiks behov. För TV4 blev lösningen 13 timmars direktsänd tv där det unika inte är journalistiken, utan hur det kombineras med sällskap. Det skapar något nytt i både app och tablå, och en formel som bäddar för mer journalistik i en tid då det behövs som mest.

FOTNOT: Emanuel Karlsten bjuds ibland in som expert i TV4:s program ”Nyhetsmorgon”.

Läs mer i GP Kultur:

LÄS MER:Elon Musks svar avslöjar ett kulturskifte

LÄS MER:Politikernas beslut kring chat control liknar en parodi

LÄS MER:Det här kan bli slutet på public service storhetstid

Anmäl dig till Johan Hiltons nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS