Jan Andersson: Tram stamps, trav och talböcker på toaletten

Way Out West kryllar av finansiella partners och märkliga sponsorer – trots det kostar en biljett 2 700 kronor. GP:s Jan Andersson funderar på hur festivalen i Slottsskogen egentligen vill uppfattas.

Det här är en krönika. Ställningstaganden är skribentens egna.

ANNONS
|

Bokningsagenturen Luger har arrangerat Way Out West sedan 2007. Lika länge har de vänt och vridit på festivalens kommersiella potential för att mjölka ut så mycket som möjligt ur den här makalösa manicken. Utom just mjölk då. Men så är Way Out West en tulipanaros av sällan skådat slag.

De har som bekant gjort festivalen mjölk- och köttfri – men delat ut tobaksfritt snus med beroendeframkallande nikotin till sina unga besökare. De har plockat bort ölfållorna med 18-årsgräns – men därigenom försvårat legkontroll och förenklat tillgången till Norrlands Guld. De har låtit Sia avsluta festivalen.

Under avdelningen mindre lyckade beslut och rena märkligheter placerar vi också ett samarbete med Max hamburgerkedja där Way Out Wests besökare för ett par år sedan kunde få sitt Spotifybibliotek detaljgranskat och bedömt för att visa hur många ”vegetariska artister” man lyssnade på. Den med grönast musiksmak vann ett pris.

ANNONS

Det är inte helt enkelt att förstå hur arrangören Luger tänker kring sin festival, hur de vill att den ska uppfattas eller vilka företag och branscher de hoppas att Way Out West ska förknippas med.

Spelberoendes riksförbund har sitt kansli i Masthugget, på bekvämt gångavstånd från Slottsskogen, så kom inte och säg att Way Out West inte tar sitt ansvar.

I år är det Way Out Wests partner SJ och tyska Audi som lyfts fram som livemusikens beskyddare och självklara räddare. En något oblyg koppling får man väl ändå tillstå. Å andra sidan har Way Out West alltid varit en tummelplats för vågade samarbeten.

Lika mycket som det är en musikfestival för publiken är Way Out West en experimentverkstad för nyckfulla copywriters med silver i språket och Guldägg i blick. Hur ska man annars tolka reklamkampanjen för att tömma tarmen till Storytels ljudböcker?

Bakom den stora Azaleascenen har man rest en mindre skog av orangefärgade bajamajor. Därinne spelar Storytel upp sina ljudböcker och lovar de baktunga besökarna att ”nummer två blir mysigare med en bra story”. Really...?

Nytt för i år är också att Aktiebolaget Trav och Galopp, mer känt som ATG, fått en finfin plats uppe vid dammen. Med sin inbjudande tipskiosk hoppas ATG såklart på att festivalens besökare ska öppna upp sina hjärtan och plånböcker för spel och dobbel. Och varför inte? Spelberoendes riksförbund har sitt kansli i Masthugget, på bekvämt gångavstånd från Slottsskogen, så kom inte och säg att Way Out West inte tar sitt ansvar.

ANNONS

Om inte en svanktatuering kan få folk att åka kollektivt vet jag inte vad som skulle fungera.

Ute på det regnsjuka festivalområdet är Tutti frutti-godiset borta och Doritos gigantiska chipskanon har tystnat och försvunnit. Däremot råder en fokuserad stämning bland de snackssugna människor som köar till OLW:s monter. Den som siktar rätt med slangbellan kan vinna fredagsmysiga reklamtröjor för de värmländska chipsen.

Men festivalens längsta kö finner vi mitt emot Smålandsrullens himmelsblå matvagn. Den går till Västtrafiks monter. Deras samarbete med festivalen – Way Out Västtrafik – har sett lite olika ut genom åren. Den här gången uppmanas besökarna att vända ryggen åt fossila bränslen genom att gnugga in en spårvagn i ryggslutet. En tram stamp.

Förstår hur de tänker. Om inte en svanktatuering kan få folk att åka kollektivt vet jag inte vad som skulle fungera.

Fler texter på GP Kultur:

LÄS MER:Bakom kulisserna på Way Out West – det händer i MUG-tältet

LÄS MER:Way Out West borde börja servera kött igen

LÄS MER:Bara en enda maträtt under hundralappen på Way Out West

LÄS MER:Recension: Sarah Klang, Way Out West, torsdag

LÄS MER:Recension: Slowdive, Way Out West, fredag

Anmäl dig till vårt nyhetsbrev

GP:s kulturredaktion tipsar om veckans snackisar, händelser och guidar dig till Göteborgs kulturliv.

För att anmäla dig till nyhetsbrevet behöver du ett digitalt konto, vilket är kostnadsfritt och ger dig flera fördelar. Följ instruktionerna och anmäl dig till nyhetsbrevet här.

ANNONS