Norwegian Encore, som började byggas så sent som i slutet av 2018, är en av lyxkryssarna som nu ligger och väntar utanför Vinga.
Norwegian Encore, som började byggas så sent som i slutet av 2018, är en av lyxkryssarna som nu ligger och väntar utanför Vinga. Bild: Master0Garfield

Två tomma lyxkryssare utanför Vinga – stoppades av danska coronaregler

Två tomma lyxkryssare i bamseklassen ligger för ankar utanför Vinga, oklart hur länge.
– Besättningen som skulle mönstra av stoppades av danska coronaregler. Nu förs personerna till Landvetter och flygs till respektive hemland, säger hamnkapten Åsa Kärnebro.

ANNONS
|

Kryssningsbranschen har drabbats hårt i pandemins kölvatten och rederier har flaggat för kris eftersom marknaden i princip står still.

Lyxkryssarna Norwegian Bliss och Norwegian Encore som sedan i torsdags ligger på redden sydost om Vinga gör vanligtvis kryssningar i Alaska, Karibien och utmed de amerikanska kusterna – men under coronakrisen har allt fler kryssningsfartyg seglat till Europa.

– Dels har branschen förhoppningar om att kryssningssäsongen ska starta tidigare i Europa än i andra delar av världen, dels finns många varv här där fartygen kan genomgå nödvändigt underhåll innan de sätts i trafik igen, säger Martin Eskelinen, Cruise Operations Manager på Göteborgs Hamn i en kommentar.

ANNONS

Över 300 meter långa – tar 4 000 passagerare

De båda Bahamasflaggade kryssningsbjässarna, 333 meter långa, har vardera kapacitet för 4 000 passagerare och cirka 1 700 besättningsmän.

Norwegian Bliss, fotograferad i Panamakanalen. Nu ligger lyxkryssaren och väntar utanför Vinga. Besättningen som skulle mönstra av i Danmark stoppades av landets coronaregler.
Norwegian Bliss, fotograferad i Panamakanalen. Nu ligger lyxkryssaren och väntar utanför Vinga. Besättningen som skulle mönstra av i Danmark stoppades av landets coronaregler. Bild: Arnulfo Franco

Men nu är barerna och solstolarna för passagerarna tomma – ombord på båtarna finns enbart en säkerhetsbemanning på cirka 200 man.

Nyligen mönstrade ny besättning på i Danmark – men den ombord stoppades av danska coronaregler.

Eftersom Sverige har ett annat regelverk görs bytet i samband med att lyxkryssarna ligger utanför Göteborg som är en fullservicehamn och som skulle kunna ta emot fartygen.

Inte varit i land på ett år

Totalt handlar det om cirka 100 personer i besättningen som förs till Landvetter och efter sedvanlig säkerhetskontroll flygs till respektive hemland.

Fartygen lämnade Norfolk på den amerikanska östkusten för en månad sedan och den aktuella besättningen har inte gått i land sedan dess.

– Många av besättningsmännen har varit till sjöss väldigt länge, vissa i upp emot ett år, säger Åsa Kärnebro, hamnkapten i kommunala Göteborgs Hamn.

Trycket på kajplatser i Göteborg är stort

Hon säger vidare att det är osäkert om fartygen kommer att gå in i Göteborg. Trycket på kajplatser i aktuella containerhamnen är stort.

Under tiden får man på lyxkryssarna hjälp med färskvatten och avfallshantering och ligger tills vidare kvar utanför Vinga.

Hur länge är oklart.

– Det kan vara några dagar, en vecka eller mer. Vi vet inte, säger Åsa Kärnebro.

ANNONS

LÄS MER:Monsterfartygen har blivit för stora för Göteborg

LÄS MER:En armada av kryssningsfartyg på ingång

ANNONS