Göteborgs stad: Så ska pensionärerna få sin mat när Mathem stänger lagret

Matjätten Mathem är i ekonomisk kris och stänger sitt enda lager i Göteborgsområdet. Göteborgs stad har ett mångmiljonavtal med Mathem, som levererar all mat till göteborgare med hemtjänst.
Nu ska matkassarna köras från lagret i Stockholm till Göteborg, en transport som bekostas av skattebetalarna.

ANNONS
|

Krisande matjätten Mathem har ansökt om rekonstruktion och stänger sina lager i Göteborg och Malmö. Bara lagret i Stockholm blir kvar och ska serva alla Mathems kunder.

För två år sedan tecknade Göteborgs stad ett ramavtal med Mathem, som därmed tog över alla matleveranser till göteborgare med hemtjänst. Avtalet omfattar omkring 75 000 matleveranser årligen i fyra år, till ett värde av cirka 40 miljoner kronor.

Nu jobbas det febrilt med frågan inom kommunen, enligt Erik Lundqvist på Inköp och upphandlingsförvaltningen.

Brukarna måste få sina matleveranser

– Vi får ta det stegvis. Dels ska vi invänta tingsrättens bedömning om det är troligt att företaget klarar av att komma på fötter igen, dels måste vi se över vilka våra möjligheter är om det skulle bli en konkurs, säger han.

ANNONS

Det handlar om att säkerställa att Göteborgs hemtjänstbrukare får sina matleveranser, oavsett om Mathem finns kvar eller ej.

Hur snabbt hinner ni göra en akutupphandling om det skulle bli konkurs?

– Det är för tidigt för att kommentera det.

Enligt Erik Lundqvist har Göteborgs stad på det hela taget varit nöjda med Mathem som leverantör de två år som gått.

– De har uppfyllt avtalet under den här perioden. Vi har haft kontinuerliga avstämningar med leverantören och eventuella avvikelser har alltid åtgärdats.

Är det ett avtalsbrott att stänga ner verksamheten i Göteborgsområdet?

– Nej. De kan ta sina produkter från vilket lager de vill, det är inget som vi kan påverka. Däremot kan vi ställa vissa krav på fordonen och på drivmedel.

Skattebetalarna står för transporten

Hemtjänstbrukarna betalar maten själva, men transportavgiften står skattebetalarna för, därför finns en kravlista från kommunen om att alla fordon som används vid mattransporterna får vara max åtta år gamla och minst 25 procent ska drivas av fordonsgas, vätgas, el eller HVO 100.

Det lovar Mathem att uppfylla även i fortsättningen.

”Ja, det kommer vi att göra”, skriver Vincent Goodbrand, kommunikatör hos Mathem, i ett mejl.

Om Mathem hamnar i rekonstruktion så innebär det en hävningsgrund, alltså att Göteborgs stad har rätt att häva avtalet. Men generellt sett brukar det inte ske, enligt Erik Lundqvist.

ANNONS

– Vi vill inte sätta nådastöten för en leverantör som är i rekonstruktion och kämpar för sin överlevnad.

LÄS MER:Larmet: Mathem klockar anställda på toaletten

LÄS MER:Vilma anmälde sexuella trakasserier på Mathem – sedan fick hon sparken

LÄS MER:Göteborg i mångmiljonavtal med kritiserade Mathem

LÄS MER:Göteborgs stad efter mötet med Mathem: Får kolla under lupp

LÄS MER:Kommunalrådet: ”Stoppa samarbetet med Mathem”

ANNONS