Arkivbild tagen vid arbetet med Hagaetappen, som stått still sedan januari i år.
Arkivbild tagen vid arbetet med Hagaetappen, som stått still sedan januari i år. Bild: AnnaCarin Isaksson

Granskning visar: Kostnaderna för Västlänken har skenat

Kostnaderna för Västlänken har skenat bortom kontroll, slår SVT Väst fast i en ny granskning av jätteprojektet.
Totalt ligger projektet redan 3,3 miljarder över den avtalade kontraktssumman – trots att inte ens hälften av arbetet är klart.

ANNONS
|

Enligt SVT:s granskning ligger den fakturerade summan för alla fyra delprojekt – Haga, Kvarnberget, Korsvägen och Centralen – långt över vad som avtalats i samband med upphandlingarna.

Allra värst ligger Kvarnbergsettapen till, där den avtalade kostnaden för projektet från början låg på 800 miljoner kronor. I dag, med endast 23 procent av den framtida tunneln utgrävd, har man redan fakturerat för 1,6 miljarder kronor, enligt SVT.

Stationen på Korsvägen har i sin tur hittills kostat två miljarder kronor mer än den avtalade summan om 3,8 miljarder, med endast 42 procent av utgrävningarna klara. Bäst, rent kostnadsmässigt, går det för Centralenetappen, som först nyligen översteg den avtalade kostnaden på 4,7 miljarder. Där återstår dock 59 procent av arbetet.

ANNONS

Hagaetappen står i sin tur still, efter att Trafikverket hävt kontraktet med entreprenören AGN Haga den tidigare i år. Vid tiden hade kostnaderna för etappen överskridit den avtalade summan om 2,3 miljarder med 450 miljoner kronor.

LÄS MER:Veidekke tar över på Västlänkens Hagaetapp

"Kan inte säga ett slutdatum”

Till SVT Väst säger Jörgen Einarsson, ordförande i ledningsgruppen för Västsvenska paketet i vilket Västlänken ingår, att man i dagsläget inte vet hur mycket hela projektet till slut kommer kosta.

SVT: Finns det något systemfel här?

– Det vet inte jag, eller det kan jag inte svara på, på det viset. Nu är du inne i ganska mycket detaljer som egentligen borde riktas till projektet, säger Jörgen Einarsson.

Arkivbild på Jörgen Einarsson, i dag ordförande i ledningsgruppen för Västsvenska paketet och regional direktör för Trafikverket Väst.
Arkivbild på Jörgen Einarsson, i dag ordförande i ledningsgruppen för Västsvenska paketet och regional direktör för Trafikverket Väst. Bild: Frida Winter

Han kan inte heller svara på när hela projektet står klart.

– Jag kan inte säga ett slutdatum på Västlänken när den är färdig, nej, säger Jörgen Einarsson.

Kostnaden för alla fyra delprojekten sattes till 11,7 miljarder kronor, men i dag har totalt 3,3 miljarder överfakturerats till en totalkostnad på 15 miljarder kronor.

Stora förseningar att vänta

Samtidigt står det klart originaldeadlinen om ett färdigställande 2026 inte kommer gå att nå. Den 24 januari i år konstaterades det att endast Centralen kommer vara redo vid utsatt tid, och att den då ska fungera som en vändstation för inkommande pendeltåg fram till att övriga etapper kommit ikapp.

ANNONS

Och det kan dröja till dess. DN har uppmärksammat att entreprenören WLC, som utför arbetet vid Korsvägen, slagit larm till Trafikverket att man från deras håll tror sig bli klara med etappen först 2034 – alltså om elva år.

WLC och Trafikverket ligger just nu i tvist om vilka som har ansvaret för de stora förseningarna. Under det senaste byggmötet, vars protokoll DN tagit del av, sade WLC bland annat att ”bergproduktionen inte kan bedrivas effektivt när Trafikverket förändrar förutsättningar med ny information lämnad via underrättelser i sena skeden”.

Trafikverket ska i sin tur ha kontrat med att informationen visst funnits och att WLC helt enkelt inte plockat in resurser efter förutsättningarna, som man hävdar stått klara sedan kontraktsförhandlingarna.

Västlänkens projektchef, Bo Larsson.
Västlänkens projektchef, Bo Larsson. Bild: Thomas Johansson

Trafikverket: Kan inte analysera

Bo Larsson, projektchef för Västlänken hos Trafikverket, säger till DN att de ännu inte kunnat avgöra om WLC:s 2034-larm blir verklighet eller inte.

– År 2034 är tidsplanen från WLC som vi fick av dem i december 2021. Men vi kan inte analysera den. Där finns bara ett antal streck dragna, säger Bo Larsson till tidningen..

WLC har i sin tur valt att svara på frågor skriftligt, via ägarbolaget NCC:s presschef. Han skriver till tidningen att ”det finns olika tidplaner baserat på förutsättningarna i projektet” och att man ”för fortsatt diskussioner med Trafikverket om projektet”.

ANNONS

LÄS MER:Här är västsvenska tågkravet på regeringen

LÄS MER:Västlänkens Korsvägenetapp redan två miljarder för dyr

LÄS MER:Unik bastion vid Nordstan uppgrävd – och förstörd

ANNONS