Solen gassar intensivt över den lilla stenlagda uteplatsen intill Landamäreskolan i Länsmansgården. I mitten står ett bord uppställt. För det mesta används det till pingis men den här dagen är det fyllt av böcker. Barn står och bläddrar, sitter under bordet och läser eller på slänten i skuggan av träd och buskar som svalkar. En del är själva, andra med kompisar eller tillsammans med en av de sex gymnasisterna som sommarjobbar i läsprojektet ”Läsa äger”.
Jovani, åtta år och gymnasisten Hugo sitter i skuggan och ser ut att ha det himla trevligt. Jovani skrattar och gestikulerar. I handen har Hugo en bok om den brasilianske fotbollsspelaren Neymar.
– Jag gillar att läsa om olika fotbollsspelare, berättar Jovani och avslöjar att han och Hugo redan hunnit med två andra böcker om fotbollsspelare; Zlatan och Mbappé.
Jovani försöker visa hur Zlatan gör en cykelspark.
– Jag visade honom klippet när Zlatan gör en cykelspark och bollen går i mål. Jovani blev helt fascinerad, berättar Hugo.
Han tycker det är roligt att läsa för barnen och se att det går att göra skillnad.
– Jag känner att man fångar dem, särskilt på högläsningen ser man vad de gillar och sen har vi lärt oss olika tekniker för att fånga upp dem.
Hugo ger några exempel. Om det finns bilder i en bok frågar han barnen vad det är de ser på bilderna. Sen kan han fråga dem om de vill läsa lite, till exempel ”Vad står det här?” Och så lite frågor efteråt när de pratar om boken.
Jovani berättar att han läst många olika böcker den här veckan, men hemma blir det inte lika mycket.
– Då gör jag andra roliga saker.
Tappar läsförmåga under sommaren
”Läsa äger” är ett pilotprojekt där flera av stadens förvaltningar och folkbiblioteket samarbetar. Förebilden är Botkyrka kommun som 2018 startade projektet då det visat sig att många barn tappar i läsförmåga under sommaren.
Enligt Annika Andersson, utvecklingsledare på grundskoleförvaltningen och den som samordnar insatsen, är det barnen för vilka läsningen går lite trögt som tappar mest. De väljer bort läsningen under sommaren och när höstterminen drar igång har glappet mellan dem och de barn som har mer flyt i sin läsning ökat.
– Sommarläsningen kan minska klyftorna. Botkyrka har haft goda erfarenheter och nu följer flera kommuner efter, säger Annika Andersson.
För att göra läsningen mer lustfylld och inte påminna så mycket om skolundervisning har sex gymnasieelever fått kommunalt sommarjobb i tre veckor för att läsa med barnen på fritids. Skolorna som ingår i projektet är Landamäreskolan och Svartedalsskolan.
På Landamäreskolan blir det en hel del högläsning i grupp, men även möjligheter för barnen att välja böcker själva och läsa på egen hand, ihop med kompisar eller med en av sommarjobbarna, alternativt fortsätta att lyssna.
När GP besöker skolan är de inne på andra veckan.
Har projektet blivit som du hoppades på så här långt?
– Ja, absolut. Jag ser ju att många barn vill det här, de dras till böckerna och det blir många spontana lästillfällen, säger Annika Andersson.
Hon ser pilotprojektet som början på något nytt och hoppas att det kan växa.
– Då kanske man även når de elever som är lite motsträviga nu. De ser ju böckerna, de ser sina kompisar dras till böckerna och att ungdomar jobbar med böcker. Jag ser absolut saker vi ska jobba vidare med framöver.
Roligt sommarjobb
Elin, åtta år står vid läsbordet fyllt med böcker och undersöker titlarna. Hon gillar att läsa. Ibland läser hon hemma också, men mest när hon är för sig själv.
Att de nu kan läsa mer än vanligt på fritids tycker hon är kul, men det är svårt att välja.
– Jag gillar äventyrsböcker, säger hon bestämt och håller upp en av dem som hon redan läst; ”Fånga natten: stoppa läggdags”.
Hon gillar bokstunderna.
– Det är mysigt att sitta i skuggan och läsa en bok!
Bredvid henne står 18-årige Khalid, en av de gymnasieungdomar som fått sommarjobb i läsprojektet.
Han ser redan en förändring hos eleverna.
– De här ungdomarna har inte gillat att läsa böcker innan. Nu tar de en bok själva och sätter sig och läser. Det är positivt.
Khalid tycker själv om att läsa och fyllde i den rutan när han sökte det kommunala sommarjobbet. Nu tycker han att det är bra med kombinationen högläsning och att barnen själva kan välja böcker som de vill läsa.
– Jag gillar att barnen blir vana vid att se böcker omkring sig och blir nyfikna.
Har arbetat länge med olika läsprojekt
Det här är inte den första satsningen Landamäreskolan gör för att stimulera läsning hos sina elever. Skolan har arbetet systematiskt med språk- och läsutveckling och fritidsledare exemplifierar med att de bland annat infört läsning under mellanmålet, något som fungerat bra.
Aldijana Alagic är en av fritidsledarna på skolan och tycker därför att läsprojektet kommer väldigt lägligt i tiden.
– Den här perioden har vi satsat mycket på språkutveckling och hur vi ska få in det på fritids på ett lekfullt och naturligt sätt – så att det inte ska bli för mycket skola.
Hennes kollega Kristina Hellqvist, lärare i fritidshem, berättar om läskojor som eleverna får bygga på fritids. Efter att de byggt dem kan de kura ihop sig i dem och sitta och läsa en stund
– Det kan vara svårt att ha tid för läsning på fritids i stora grupper, men om man får in det på ett skojigt sätt så är det jättebra.
Samir El Amri, även han fritidsledare, ser ett förändrat beteende hos barnen.
– Redan på morgonen innan aktiviteterna har börjat kommer de och visar intresse. På samma sätt är det på eftermiddagen när aktiviteterna är avslutade, då ser vi elever som sätter sig och läser och varvar ner. Jag hoppas de fortsätter med det när de går på semester.
LÄS MER:Här är böckerna alla barn ska läsa – enligt Skolverket
LÄS MER:Dataspel och Tiktok kan dra ned skolresultat
LÄS MER:Skolbibliotek bortprioriteras – trots rekordlåg läskunnighet