Svenska tullen försöker hålla koll på kokainsmugglandet som sker i svenska hamnar –men måste också kontrollera den egna personalen.
Svenska tullen försöker hålla koll på kokainsmugglandet som sker i svenska hamnar –men måste också kontrollera den egna personalen. Bild: Björn Larsson Rosvall/TT

Svenska tullen om smuggling av kokain

Den svenska tullen är beroende av att hamnarna kontrollerar sin personal. Men man håller också ett vakande öga på sin egen personal för att undvika skandaler där tullare hjälper narkotikasmugglare.
– Vi kommer aldrig att kunna stoppa allt, säger Henrik Sjökvist, chef för Tullverkets kontrollenhet för södra Sverige.

ANNONS
|

Inflödet av kokain till Sverige har ökat de senaste åren. Det allra mesta smugglas i containrar via de större hamnarna i Göteborg, Helsingborg och Trelleborg.

– Det är svårt för oss att komma åt smugglingen. Vi kommer aldrig att kunna stoppa allt, säger Henrik Sjökvist, chef för Tullverkets kontrollenhet för södra Sverige.

Endast mellan en och två procent av alla containrar som fraktas över världshaven kontrolleras för narkotikasmuggling. Uppgiften kommer från internationella tullorganisationen, WCO och FN:s organ mot internationell organiserad brottslighet, UNODC, som driver ett gemensamt projekt för kontroller av containrar.

Svenska tullen är beroende av tips för att ha någon chans att stoppa delar av flödet. Man behöver tips från näringslivet i logistikkedjan och från internationella underrättelsekontakter.

ANNONS

– Det är svårt att kontrollera containrar. Inflödet är väldigt stort och att pricka slumpmässiga kontroller tror vi inte på. Därför är vi beroende av tips eller underrättelser om en viss container. Sådan information är superviktig, säger Henrik Sjökvist.

Henrik Sjökvist, chef för Tullverkets kontrollenhet för södra Sverige.
Henrik Sjökvist, chef för Tullverkets kontrollenhet för södra Sverige. Bild: Andreas Bardell/Aftonbladet/TT

Tillit till hamnens personal

Men tipsen får inte vara för luddiga.

– Det går inte att genomsöka ett helt fartyg. Ett tips måste handla om en viss container.

När tullen tar ut en container för kontroll är man beroende av hjälp från hamnen. Det gör att olika personer och aktörer känner till att man spanar på en viss container. Tullen måste kunna lita på sin och hamnarnas personal och alla som rör sig där.

– Många aktörer som rör sig i hamnarna är inblandade i transporterna. Vi och hamnarna måste vara noga med bakgrundskontroller av personalen och kontrollera underleverantörer och transportföretag.

Hamnarna behöver kontrollera vem de anställer, vem som har information om containrarna och tillgång till olika platser i hamnarna.

Fått kritik

Stora tillslag i Italien och Spanien visar att Tullverket även behöver vara på tårna när det gäller den egna personalen. Som GP skrev förra sommaren har Tullverket vid två tillfällen kritiserats av Riksrevisionen för brister i skyddet mot mutor och korruption. Säpo rapporterade 2012 att det inom polisen, Tullverket och Skatteverket fanns tjänstemän som var misstänkta i korruptionsärenden.

ANNONS

Henrik Sjökvist sade då att Tullverket hade agerat på kritiken och man har fler åtgärder mot korruptionen på plats. Rutinerna är att ingen anställs utan en registerkontroll av Säpo och att alla nyanställda får en säkerhetsintroduktion som följs upp årligen.

– Vi har ingen fast personal i hamnarna. De byter arbetsplats och får oftast inte reda på var de ska arbeta förrän strax före arbetspasset. Vi arbetar också med planerade insatser i hamnarna, säger Henrik Sjökvist.

Man vill förstås ta mer narkotika än vad man gör. Men han återkommer till resursbrist, vilket Tullverket brukar göra vid sådana här intervjuer. Men hur ser bristen egentligen ut?

Han säger att man hinner agera på alla heta, precisa tips. Men för att hinna med får man då och då ta personal som arbetar med något annat.

– Det kan göra att vi tappar beslag i ett annat flöde.

Skulle ni få in fler heta tips om ni kunde bygga ut er underrättelseverksamhet?

– Det är svårt att svara på, säger Henrik Sjökvist.

Han säger att man skulle hinna med fler containrar om man hade fast röntgenutrustning i hamnarna. Idag finns mobila enheter i Göteborg och Malmö som kan söka igenom innehållet.

– En genomsökning tar bara några minuter. Det vore till stor hjälp i de stora hamnarna.

ANNONS

LÄS MER:Kokainhandeln i Europa

LÄS MER:Langaren fastnade i polisens fälla – och bröt benet

LÄS MER:Därför smugglas kokain med bananer

ANNONS